Kan man danse eller bevæge sig til godt humør, og har det betydning for livsglæde, indlæring og energi? 2 lektioner.

Klasse

Klasse

Ca. 15 min.

På Sundhedsstyrelsens hjemmeside står der om effekten af fysisk aktivitet:

·         Personer, som normalt er inaktive, kan forbedre deres helbred og fysiske velvære ved at bevæge sig regelmæssigt.
Personer i alle aldre, børn, voksne, ældre, kvinder som mænd, opnår positive fysiologiske ændringer som følge af fysisk aktivitet.

·         Fysisk aktivitet behøver ikke at være anstrengende for, at man opnår sundhedsmæssige fordele.

·         Fysisk aktivitet har mange positive effekter på kroppens funktioner. Virkningerne på hjerte, kredsløb og muskler har i mange år været kendt. Det er også værd at bemærke den positive indflydelse på stofskiftet og på hormon- og immunsystemet.

·         Mange af de positive effekter fra fysisk aktivitet - både fra udholdenhedstræning og fra styrketræning - aftager i løbet af få uger. Hvis aktiviteten helt ophører forsvinder effekten inden for 2 til 8 måneder.

·         Fysisk aktivitet medfører socialpsykologiske gevinster i form af livsglæde, overskud, social trivsel, selvtillid og handlekompetence. Endvidere er det bevist, at der er en positiv sammenhæng mellem fysisk aktivitet og kognitive processer, som forudsætter læring hos børn.

Kilde: www.sst.dk

Find eksempler på, at det forholder sig, som Sundhedsstyrelsen skriver, og eksempler på, at det ikke forholder sig sådan. 

Øvelse grupper

Øvelse

Ca. 30 min.

Bed eleverne om at udfylde Øvelse 1 arbejdsarket "Energi og godt humør" hver for sig. Herefter kan de tale med sidemanden om:

Hvilke forskelle er der mellem følelsen i kroppen

  • når man er i dårligt humør?
  • uden energi?
  • fuld af energi?
  • godt humør?

Hvilke forskelle er der mellem det, vi gør, når:

  • vi er i dårligt humør?
  • vi er uden energi?
  • vi er fulde af energi?
  • vi er i godt humør?

 

 

Øvelser gruppe

Øvelse

Ca. 10 min.

Inddel eleverne i grupper og sæt dem i gang med øvelse 2 arbejdsarket "Energi og godt humør" ved at forklare på tavlen, hvad en god og en dårlig spiral er og hvad der menes med det.

Lad eleverne sætte ord på den "gode" og den "dårlige" spiral.
Lav en fælles opsamling på gruppernes besvarelser.  

Øvelse grupper

Øvelse

Ca. 15 min.

Gå sammen i grupperne igen.

Tænk på andre "gode" og "dårlige" spiraler, som du kender fra din egen hverdag og skolen.

Forbered et kort oplæg og en god spiral, I gerne vil beholde. Giv derefter et forslag til, hvordan I vil ændre en af de dårlige spiraler. 

Oplæg for klassen

Klasse

Ca. 20 min.

Grupperne fremlægger deres korte oplæg for de andre. De fremlægger en god spiral, som de gerne vil beholde og kommer med et forslag til, hvordan de vil ændre en af de dårlige spiraler. 

Lad eleverne komme med 3 ideer til, hvordan skolens fysiske rammer kunne give mere energi, godt humør og lyst til bevægelse. 

Arbejdsark
Sidst opdateret: