Borgersamlingen om den lokale og borgernære klimaindsats i Vejle Kommune fandt sted i efteråret 2024. Her skulle 36 repræsentativt udvalgte borgere, 14 repræsentanter fra foreninger og organisationer og 10 politikere, på baggrund af ekspertoplæg, diskussion og idéudvikling udvikle forslag til, hvordan vi alle sammen kan ændre vores adfærd i hverdagen til større gavn for klimaet.
En borgersamling er en metode til borgerinvolvering, som almindeligvis bruges til at få en grundig dialog og anbefalinger fra hverdagseksperter om svære spørgsmål.
Til forskel fra traditionelle borgermøder, hvor de, der har lyst og interesse for at deltage i debatten, kan møde op, forsøger man i borgersamlinger at sammensætte grupper af borgere, der repræsenterer befolkningen (fx forskellige uddannelsesmæssige, geografiske eller aldersmæssige grupperinger).
Det er en måde at bringe flere perspektiver ind i samtalen og finde frem til løsninger, som mange forskellige borgere kan se sig ind i.
Vejle-modellen af en borgersamling
I Vejle Kommune valgte vi at kombinere denne metode med samskabelse, hvor borgere, civilsamfund, virksomheder og politikere arbejder sammen om at finde løsninger på fælles udfordringer. Det har vi gjort for at styrke fællesskabet og den gensidige forståelse mellem borgere og politikere, og styrke ejerskabet til den lokale og borgernære klimaindsats hos forskellige grupper i lokalsamfundet.
Den blandede borgersamling i Vejle i efteråret 2024 var derfor sin helt egen – den er et forsøg med en ny slags dialog mellem borgere, politikere og kommune, som ikke er prøvet af i Danmark før.
Sådan lavede vi borgersamlingen om den lokale og klimanære indsats i Vejle Kommune
-
Sådan blev deltagerne udvalgt
17.000 borgere i Vejle Kommune fik en invitation til at deltage i borgersamlingen om den lokale og borgernære klimaindsats.
15.000 af borgerne var udvalgt tilfældigt. Derudover var 2.000 ekstra unge inviteret, for at sikre at unge blev repræsenteret i panelet.
De inviterede borgere kunne melde sig til borgersamlingen frem til slutningen af august.
Herefter blev der trukket lod om de 36 pladser, der er til almindelige borgere i borgersamlingen.
Lodtrækningen blev foretaget, så borgersamlingen afspejler Vejle Kommunes befolkning på køn, alder, bopæl og uddannelse.
Derudover skulle der også være forskel på deltagerne, når det kommer til holdninger til klima, og hvor i kommunen de bor.
14 af deltagerne var repræsentanter fra bl.a. foreninger, bestyrelser, bevægelser og lokalråd. I august blev disse inviteret til at deltage og efterfølgende udpeget af vores partner, We Do Democracy, så repræsentanterne kom fra mange forskellige slags organisationer.
5-8 af deltagerne var politikere fra forskellige udvalg og partier i kommunen. Medlemmerne af ULN deltog i borgersamlingen, sammen med en håndfuld af de øvrige politikere fra Byrådet.
-
Sådan arbejdede borgersamlingen
I løbet af de tre møder i efteråret 2025 skulle medlemmerne af borgersamlingen reflektere, drøfte og udvikle idéer til, hvordan vi alle sammen kan ændre vores adfærd i hverdagen til større gavn for klimaet.
Borgersamlingen opgave var at varetage fællesskabets interesser bedst muligt, så flest muligt kan se sig selv i anbefalinger og projektforslag.
Undervejs fik borgersamlingens deltagere hjælp af eksperter indenfor bl.a. klima, forbrug og lokalsamfundsudvikling, som skulle være med til at kvalificere deres samtale.
Vejle Kommune havde indgået et samarbejde med Danmarks førende eksperter indenfor borgersamlinger, konsulentvirksomheden We Do Democracy.
Det var to konsulenter herfra, Zakia Elvang og Klara Sørensen, som trak lod om pladserne og sammensatte panelet, og de tilrettelagde og facilitere de tre workshops.
De har også skrevet den den afsluttende rapport, der samler op på borgersamlingens resultater, i samarbejde med en redaktørgruppe valgt blandt deltagerne.
-
Hvad var borgersamlingens mandat?
Udvalget for Lokalsamfund og Nærdemokratis (ULN) stillede ét kernespørgsmål til borgersamlingen:
Hvordan ser det gode liv med et langt lavere klimaaftryk ud i Vejle Kommune, og hvilke initiativer kan vi gå i gang med i morgen for at komme derhen?
Borgersamlingens opgave var at udvikle idéer til, hvordan vi alle sammen kan ændre vores adfærd i hverdagen til større gavn for klimaet.
Men ULN bad også om at få borgersamlingens bud på konkrete projekter, som både borgere, foreninger og politikere kan gå i gang med sammen.
ULN havde på forhånd forpligtet sig til at deltage i borgersamlingen og bære resultaterne videre ind i de andre spor i udvalgets Klimahandlingsplan.
ULN har også forpligtet sig til at præsentere forløbet og resultaterne til byrådet, relevante udvalg, offentligheden og andre sammenhænge, hvor borgersamlingens arbejde er relevant.
Endelig vil ULN rapportere tilbage til borgersamlingen efter hhv. 3 måneder og 1 år i forhold til, hvad der er sket med de anbefalinger og forslag, som blev resultatet.
-
Hvem stod bag borgersamlingen?
Borgersamlingen er en del af Udvalget for Lokalsamfund og Nærdemokratis (ULN) Klimahandlingsplan for 2024-2026.
Klimahandlingsplanen er forankret i afdelingen for Byudvikling og Arkitektur i Teknik og Miljøforvaltningen.
Her er det medarbejderne i Grønt Forum, der arbejder med borgerinddragelse i den grønne omstilling, som arbejder med at gøre planen til virkelighed.
I forhold til borgersamlingen indgik Vejle Kommune et samarbejde med Danmarks førende eksperter indenfor borgersamlinger, konsulentvirksomheden We Do Democracy.
Det var to konsulenter herfra, Zakia Elvang og Klara Sørensen, som trak lod om pladserne og sammensatte panelet, og de tilrettelagde og facilitere de tre workshops.
De har også skrevet den den afsluttende rapport, der samler op på borgersamlingens resultater, i samarbejde med en redaktørgruppe valgt blandt deltagerne.
Metoden bag borgersamlinger
Borgersamlinger bruges både i Danmark og i udlandet til at involvere borgerne i samtalen om komplekse problemer.
Metoden består i, at borgere mødes over en længere periode, hvor de drøfter konkrete problemstillinger.
Undervejs får de eller kan bede om viden fra eksperter og interessenter. På den måde bliver der plads til flere stemmer og perspektiver i diskussionen af, hvordan udfordringer skal løses.
Metoden hviler på principper, som OECD har udviklet for borgersamlinger, som sikrer, at en borgersamling er legitim og retfærdig, og at både politikere og borgere kan stole på, at det går ordentligt til.
I det her tilfælde indgik Vejle Kommune en aftale med We Do Democracy, der fungerer som tredjepartssekretariat.
We Do Democracy planlagde og faciliterede samlingerne, og skrev den samlede rapport med borgersamlingens resultater i samarbejde med en redaktørgruppe valgt blandt deltagerne.