I Vejle Kommune er der fokus på tidlige indsatser, der kan styrke barnets trivsel og udvikling. I januar måned har den sproglige indsats været i særligt fokus for over 650 børn i tre daginstitutioner og Dagplejen. Projektet inddrager børnebøgerne om ’Lille Krokodille’.
I Vejle Kommune bliver der sat tidligt ind, så børn bliver stærkere sprogligt. Forskning viser nemlig, at jo tidligere man sætter ind, des bedre bliver børnene. Derfor er der netop nu gang i et projekt, hvor tre daginstitutioner og Dagplejen får bøger, legetøj, sange og forestillinger, der skal træne børnenes sprog. Bøgerne handler om en lille krokodille, der har de samme udfordringer i hverdagen som børnene: ”Lille Krokodille kan ikke sove” og ”Lille Krokodille bløder” er nogle af bøgerne.
I projektet er der også indarbejdet forestillinger. Nogle af dem foregår ved, at Vejle Bibliotek kommer ud i institutionerne og laver dialogisk læsning samt rim og remser med bevægelse. De lidt større børn i børnehaven kommer også på besøg i Nørremark Center nr. 10 og i Grønnedalen, hvor forfatter til bøgerne, Birde Poulsen samt musiker Helena Ljunggren optræder med hånddukker, teater, musik og sange.
Hele projektet er udsprunget fra projektgruppen omkring Sproggaven. Statens Kunstfond, Vejle Kommune og Den Boligsociale helhedsplan har finansieret projektet.
Udover at træne sproget gavner projektet også på mange andre områder. Et af de områder er, at børnene har noget at være fælles om. Og det er især noget, som Birgitte Rasmussen, leder af daginstitutionen Grønnedalen & Solsikkegård, oplever i det daglige.– Lille Krokodille betyder fællesskab i hele institutionen. Det skaber fællesskab på tværs af aldersgrupper, personale og søskende. Det betyder inddragelse af forældre, samarbejde på tværs af børnehave og vuggestue og vores to afdelinger. Og så betyder det, at institutionen summer og emmer af Lille Krokodille overalt – der bliver lavet krokodiller i alle mulige faconer og materialer: Mad, karton, ler, stentøj og pinde i forskellige størrelser. Der er krokodiller overalt. Alle børn er fælles om det, og det skaber glæde. Vi har en dreng, der kom i børnehave i crocs-sko, der lignede rigtige krokodiller, fordi hans mor havde været ude at købe dem. Projektet inddrager alle – også forældrene, siger hun.
Samarbejde med forældrene
Og netop forældrene har en nøglerolle. Projektet med ’Lille Krokodille’ udspringer nemlig af Sproggaven. Det er et tilbud til udvalgte forældre og deres børn, som indeholder bøger, spil, sange og legetøj, der kan understøtte forældre med at udvikle barnets tale- og sprogfærdigheder. På nuværende tidspunkt er Sproggaven et pilotprojekt målrettet børn i områderne Løget og Nørremarken i Vejle, som begge er udsatte boligområder.
Sproggaven er sammensat, så den indeholder materialer, der hænger sammen i temaer og stimulerer barnets sprog samt litterære nysgerrighed.
Hele projektet skal hjælpe til at styrke sproget. Og her kan institutionerne ikke stå alene – børnene skal også hjælpes af forældrene derhjemme.
- I alt det her spiller forældrene en afgørende rolle. De får udleveret sprogstimulerende materialer tre gange. Første gang, når barnet er 8 måneder, anden gang, når barnet er to år samt, når det fylder tre. Det specielle ved dette projekt er, at barnet også møder materialerne i institutionen. Forskning fra Århus Universitet har vist, at når man eksponerer børn for de samme materialer i institutionerne og derhjemme, giver det en markant forbedring af deres sproglige udvikling samt senere litterære lyst og forståelse, siger Maja Ejlskov Rix, der er projektkoordinator for den boligsociale helhedsplan hos Vejle Kommune samt tovholder på Sproggaven og ’Lille Krokodille på tur’-projektet og derfor har fulgt forløbet tæt både før, under og efter. Hun er meget imponeret over alle involverede.
- Vi håbede, at alle ville få noget ud af disse levende litteraturmøder, og det er blevet en kæmpe succes. Der er kommet så meget sprog, leg, læring, læsning, kreativitet og musik ud af en forholdsvis simpel billedbogsfortælling om Lille Krokodille og dens bedste ven Lille Isbjørn. Vi havde ikke drømt om, at det kunne bringe så meget og forskelligt med sig ved at tage afsæt i 12 børnebøger og lade dem leve, siger Maja Ejlskov Rix.
Birgitte Rasmussen oplever, at projekter som disse giver et kæmpe boost og inspiration til videre arbejde samt vigtigheden af den tidlige indsats.
- For vores vedkommende er fælles projekter vigtige. Vi har en mangfoldig brugergruppe, der på mange områder kræver en særlig indsats. Vi har i forvejen særligt fokus på den sproglige udvikling, hvilket har stor betydning for barnets muligheder senere i livet. At være en del af Sproggaven, hvor Sundhedsplejen har den første kontakt med forældre og barn, styrker vores opfølgende arbejde, når barnet starter i institutionen. Jo større bevidsthed, vi har om at sætte tidligt ind, jo bedre muligheder får vores børn for at lære det danske sprog, begå sig og blive robuste og klar til at klare sig som skolebørn, siger hun.
Styrker kendskabet til bøger og biblioteket
Ifølge projektgruppen har familier af anden etnisk herkomst end dansk ikke samme kendskab til og brug af bøger og biblioteker, som danske familier har. Godnat- og højtlæsning er en integreret del af barndommen i Danmark, men sådan er det ikke alle steder. Derfor er det ikke kun bøgerne, der er vigtige i Sproggaven og ’Lille Krokodille’. Det er i lige så høj grad de små figurer og billederne. Alle tingene skal hjælpe familier og børn til at forstå, hvad der egentlig sker i bøgerne.
– Meget af den feedback til Sproggaven, vi har fået de sidste år, er, at legetøjet i gaverne har forældrene kunnet forholde sig til og bruge. Men bøgerne har været en udfordring at forholde sig til. Derfor har vi også valgt at have fokus på netop bogpakken, litteraturen og biblioteket med dette ekstra projekt omkring ”Lille Krokodille på tur”, siger Maja Ejlskov Rix.
– Sproggaven er på flere forskellige sprog, så vi kan imødekomme nogle flere familier. Og der er virkelig glæde at spore hos de forældre. Derudover hjælper vi dem alle ved at fortælle, at man også altid kan snakke om billederne i bøgerne. Det er nemlig vigtigt, at de snakker med børnene om det. Glæden og forståelsen ved at bruge bøger – også med billeder – uden at kunne læse. Det er det, Sproggaven kan. Den skal gøre forældrene nysgerrige på det her. Så vi skubber blidt til vores forældre, så de forstår, at der er noget her, der er gavnligt for deres børn, for dem selv og deres sammenspil, slutter Birgitte Rasmussen.
Fakta om Sproggaven
Vejle Kommune har siden 2018 arbejdet med planlægning og udførelse af Sproggaven. Sproggaven er et bredt samarbejde udsprunget bredt fra Vejle Kommune med inspiration fra et lignende projekt fra Silkeborg Kommune. Det er opstartet for at ramme målgruppen i Vejle og derfor med udgangspunkt i de to mest udsatte boligområder i kommunen. Pilotprojektet har indtil nu vist sig generelt at være en succes, og den sproglige udvikling har haft en positiv udvikling i områderne. Det viser institutionernes resultater for sprogvurderinger af 3-årige børnehavebørn.
Samarbejdet er mellem Boligsociale Helhedsplanen Vejle samt Sundhedsplejen Vejle, Vejle Bibliotekerne, TCBU Vejle, Institutionerne Galaksen, Grønnedal og Trip Trap Træsko samt dagplejere i områderne. Derudover har alle institutioner i hele kommunen modtaget et eksemplar af sproggaven, så de også kan arbejde med materialer, litteratur med videre.
Indsatsen Sproggaven har til formål at sikre en tidlig indsats over for børn, der har en forhøjet risiko for senere udvikling af tale-sproglige forsinkelser.