Du kan søge om tilskud til at opkvalificere nye medarbejdere, som kommer fra ledighed og bliver ansat i ordinære stillinger.

Hvorfor tilbyde et opkvalificeringsjob?

  • Du kan målrettet opkvalificere nye medarbejdere til din virksomheds konkrete behov
  • Du kan tilbyde langtidsledige en mulighed for at komme tilbage på arbejdsmarkedet

Eksempel

Et revisionsfirma har brug for en pålidelig og stabil bogholder, og ansætter derfor en ældre kvinde, som tidligere har arbejdet i en økonomiafdeling. Hun har været ledig i 18 måneder. For kvinden bliver ajour med udviklingen, søger virksomheden om et 4 ugers bogføringskursus. Jobcenteret dækker kursusudgifterne, men virksomeden betaler almindelig løn imens hun er på kursus. Efter 1 måned er hun klar til at indgå på lige fod med de andre bogholdere i firmaet. 

Sådan gør du

  • Kontakt jobcenterets Virksomhedsservice og hør nærmere om mulighederne og procedurerne for opkvalificering af ledige ved ansættelse

Ofte stillede spørgsmål

  • Hvilke kurser, kan der søges tilskud til?

    Alle former for kortere opkvalificeringsforløb, som vi vurderer, er relevante i de konkrete tilfælde. 

  • Hvem betaler for hvad?

    Jobcenteret betaler for opkvalificeringen (kurser m.v.), mens virksomheden betaler for løn til den nyansatte. 

    Det er en betingelse for at give tilskuddet, at opkvalificeringen ligger ud over den oplæring, som virksomheden forudsættes at give - eksempelvis i form af oplæring i arbejdsfunktioner eller arbejdsredskaber, der er særlige for den pågældende virksomhed. 

  • Hvem er omfattet af ordningen?

    Dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere med længerevarende ledighed, samt uddannelseshjælpsmodtagere og andre særlige grupper. 

Kontakt vores Virksomhedsservice i Jobcenter Vejle

Havneparken 16C, 7100 Vejle
Tlf. 76 81 62 00

Telefontid

  • Mandag - onsdag 8.00 - 15.00
  • Torsdag 8.00 - 17.00
  • Fredag 8.00 - 14.00

E-mail: virksomhedsservice@vejle.dk

Brug Digital Post, hvis du sender personlige oplysninger.

Sidst opdateret: