Godkendte aftenskoler kan søge om tilskud til deres aktiviteter. 10% af tilskuddet skal gå til debatskabende aktiviteter.
Retningslinjer og deadlines for tilskud:
-
Hvilken undervisning kan vi få tilskud til?
I kan få tilskud til:
• Lønninger til almen undervisning og studiekredse
• Handicapundervisning
• Instrumentalundervisning
• Foredrag
• Debatskabende aktiviteter -
Hvornår skal vi søge?
Nye aftenskoler søger løbende.
Vi kontakter de etablerede aftenskoler i slutningen af året.
-
Hvor meget kan vi få i tilskud?
- Almene hold:
I kan søge om 1/3 af udgifterne til lærer- og lederløn. - Instrumental-undervisning:
I kan søge om 2/3 af udgifterne til lærer- og lederløn. - Handicappede:
I kan søge om tilskud til 8/9 af udgifterne til lærer- og lederløn til hold med handicappede.
Vi beregner tilskuddet på baggrund af jeres regnskab. - Almene hold:
-
Hvad kan vi ikke søge tilskud til:
I kan ikke søge tilskud til kompetencegivende undervisning.
Agitation, valgkampagner (fagforeninger, partier m.v.) behandling, underholdning, forkyndelse eller udbredelse af overtro.
Spil, idræts- og sports- og konkurrencepræget virksomhed, bl.a. motionsgymnastik, callanetic, aerobic, workout, zumba o. lign. (der er givet dispensation til udviklingshæmmede til zumba). Dans bortset fra folkedans.
Fremstilling af rusmidler (både teori og praksis)
-
Hvordan beregner I tilskuddet?
Vi beregner tilskuddet med udgangspunkt i sidste kalenderårs afviklede og støtteberettigede timer.
Til foredrag medregner vi højst, hvad der svarer til 6 undervisningstimer.
For at vi kan beregne ekstra tilskud, skal undervisningen foregå på små hold. Dette gælder tilskud til instrumentalundervisning og undervisning af handicappede.
-
Handicappede
- En deltager indgår i beregningen som handicappet, hvis vedkommende skriftligt har erklæret over for foreningen, at vedkommende er handicappet i forhold til undervisningen i det konkrete fag.
- Hold med handicappede kan få et højere tilskud. Det forhøjede tilskud forudsætter små hold med max. 7 deltagere på et holdet.
- Et hold af handicappede kan udløse et tilskud svarende til 8/9 af lønudgiften.
- Et hold, der består af både handicappede og almindelige deltagere, udløser ikke forhøjet tilskud. Dette hold er sidestillet med almindelig undervisning (1/3 af lønudgiften).
- En deltager indgår i beregningen som handicappet, hvis vedkommende skriftligt har erklæret over for foreningen, at vedkommende er handicappet i forhold til undervisningen i det konkrete fag.
-
Instrumentalundervisning
Et hold af deltagere i instrumentalundervisning kan udløse et tilskud svarende til 2/3 af lønudgiften.
Det forhøjede tilskud forudsætter små hold med max. 5 deltagere på holdet.
-
Foredrag
Til foredrag giver vi 1/3 af lønudgiften i tilskud, dog max. svarende til 6 undervisningstimer pr. foredrag.
-
Hvornår får vi tilskuddet udbetalt?
Hvis I selv udbetaler løn, får I udbetalt kvartalsvis forud på baggrund af seneste års afviklede undervisningstimer, der er tilskudsberettigede.
1. og 2. kvartal udbetaler vi tilskuddet svarende til 4. kvartal året før. Vi regulerer tilskuddet i 3. og 4. kvartal i forhold til de regnskabstal, I indsender. I skal indsende regnskabet 1. april.
Hvis I får lønnen udbetalt via lønindberetninger til Vejle Kommune, afregner vi aftenskolens egen andel ved udgangen af året.
-
Deltagere fra andre kommuner
Vi indkalder lister over elever fra andre kommuner med henblik på refusion fra hjemstedskommunen.
Deltagere fra andre kommuner skal oplyse:
- CPR-nr.
- navn
- adresse
- bopælskommune ved holdets start
Ud over oplysninger om eleven, skal I oplyse:
- holdets start- og slutdato,
- holdets timetal
- holdtype: Almen undervisning, instrumentalundervisning eller undervisning for handicappede.
Vi henter ikke refusion hjem for foredrag.
-
Lån af kommunale lokaler til voksenundervisning
Vi stiller lokaler til rådighed i det omfang, de er ledige, og det ikke kolliderer med lokalernes primære formål.
Lån af klasselokaler sker ved direkte henvendelse til skolen.
-
Hvornår skal vi sende regnskabet ind?
I skal sende regnskabet ind 1. april.
10%-puljen til debatskabende aktiviteter
Af det tilskud, som foreningen har til rådighed for kalenderåret (det tildelte beløb plus evt. overført beløb fra året før) skal afsættes 10% til debatskabende aktiviteter.
-
Særlige betingelser ved debatskabende aktiviteter (10%-puljen)
I skal:
- Annoncere offentligt
- Lade aktiviteten være åben for alle
- Vælge emner, der er væsentlige, debatskabende og af interesse for fællesskabet
- Dokumentere udgifterne
- Lave et særskilt regnskab for aktiviteterne
I behøver ikke opkræve deltagerbetaling. Hvis der er deltagerbetaling, skal det stå i annoncen
I kan:- Afregne på andre udgiftstyper end lærer/lederløn
- Annoncere offentligt
-
Hvilke aktiviteter kan vi få tilskud til fra 10%-puljen?
I kan få tilskud til:
- Debatmøder
- Studiekredse
- Foredrag med struktureret debat
- Cafémøder
- Opsøgende virksomhed
- Workshops
- Happenings
- Gadeteater
- Alt andet end traditionel undervisning
- Samarbejde med andre foreninger, organisationer, institutioner m.v.
-
Hvad kan vi ikke få tilskud til fra 10%-puljen?
- Behandling
- Underholdning
- Valgkampagner
- Forkyndelse eller udbredelse af overtro, men der må gerne oplyses og skabes debat herom
- Befordring af deltagere
- Forplejning af og udgifter til overnatning af deltagere
- Materiel, herunder handicapbetingede udgifter af blivende værdi
- Entréudgifter for deltagere
-
Hvilke krav er der til regnskabet for 10%-puljen?
I skal lave et særskilt regnskab for de udgifter, I har haft i forbindelse med et fællesarrangement. Indtægter og udgifter skal fremgå af regnskabet.
I må maks. bruge 20% af jeres ramme til debatskabende aktiviteter til administration og ledelse.
Evt. overskud ved 10%-arrangementet skal I betale tilbage.
Skal du have godkendt en ny aftenskole?
-
Hvad skal der til for at få en aftenskole godkendt?
For at blive godkendt skal I:
- Have en vedtægt, hvor jeres formål står
- Tilbyde folkeoplysende virksomhed efter loven
- Have en bestyrelse på mindst 5 personer, der er valgt eller udpeget af medlemmerne eller medlemsorganisationerne, der står bag foreningen, hvor mindst 2 personer skal bo i Vejle Kommune
- Give deltagerne mulighed for en plads i bestyrelsen
- Være åben for alle
- Ligge i Vejle Kommune
- Være almennyttig og kontinuerlig
-
Hvad skal vi gøre for at få aftenskolen godkendt?
- Kontakt Kultur og Fritid.