Alle godkendte folkeoplysende foreninger i egne eller lejede lokaler kan søge om tilskud til faste lokale- og driftsudgifter. I kan søge løbende.
Sådan søger du lokaletilskud:
- Udfyld ansøgningsskemaet via Fritidsportalen
- Angiv oplysninger om lokalet, medlemmer, aktiviteter, udgifter og indtægter
- Vedhæft foreningens oversigt og aktiviteter, lejekontrakt/udkast til lejekontrakt og seneste regnskab
Ofte stillede spørgsmål
-
Hvornår skal vi søge?
I kan søge løbende. Folkeoplysningsudvalget behandler ansøgningerne 6 gange årligt i februar, april, juni, august, oktober og december måned.
-
Hvem kan søge?
Alle godkendte folkeoplysende foreninger i Vejle Kommune kan søge om lokaletilskud til faste lokale- og driftsudgifter til egne og lejede lokaler.
-
Hvad kan vi søge til?
I kan søge om tilskud til faste lokale- og driftsudgifter til egne og lejede lokaler.
I kan bl.a. søge om tilskud til:
- Husleje
- Renter af prioritetsgæld og administrationsbidrag (ikke tilskud til afdrag)
- Ejendomsskatter
- Bygnings-, brand-, vandskade-, glas- samt kummeforsikring
- Renovation
- Rottebekæmpelse og slamsugning
- El, varme og vand inkl. afgifter samt tilslutningsafgifter
- Rengøring, herunder rengøringsmidler, lønudgifter til rengøring (A-indkomst). Vær opmærksom på, at der er en øvre grænse for, hvor meget der ydes i tilskud til rengøring.
-
Hvad kan vi ikke søge til?
I kan bl.a. ikke søge om tilskud til:
- afdrag på gæld, morarenter, stempelafgifter og gebyrer, herunder bank- og restancegebyr
- Depositum
- Lejeudgifter vedr. garage, redskabsrum, udendørsarealer og anlæg
- Lokaler til bøn og gudedyrkelse
- Indbo-, løsøre, erhvervsskade- samt ansvarsskadeforsikring
- Abonnementer til Falck, telefon, tv og internet
- Udgifter til idrætshaller og lokaler, som andre samtidig har adgang til mod betaling
-
Hvor meget kan vi få i tilskud?
Vi bevilger maksimalt 75 % af lokale- og driftsudgifterne, dog højst svarende til 75 % af foreningens aktivitetstimetal i lokalet/lokalerne.
Ved en aktivitetstime forstås 1 time, hvor foreningen for mindst 3 medlemmer gennemfører folkeoplysende aktivitet. Det kan være træning, teori, undervisning m.m. Bestyrelsesmøder og generalforsamling kan også tælle med. Spisning og arrangementer af social karakter kan ikke tælle med.
Foreningens opgørelse af aktivitetstimerne er med til at danne grundlaget for beregningen af lokaletilskuddet.
Når vi vurderer ansøgningen og et evt. tilskud vil følgende bl.a. indgå:- står lokalet og et evt. tilskud i rimelig forhold med antallet af medlemmer
- antallet af aktivitetstimer
- lokalets stand
Foreninger, som allerede modtager lokaletilskud kan maksimalt modtage lokaletilskud svarende til nuværende aktivitetstimetal.
Væsentlige ændringer i udgiftsniveauet kræver godkendelse hos Kultur & Sundhed -
Hvordan får vi tilskuddet udbetalt?
Godkender Folkeoplysningsudvalget jeres ansøgning om lokaletilskud, bliver I kontaktet af forvaltningen, så vi kan aftale nærmere omkring udbetaling af jeres lokaletilskud
-
Hvad skal vi indsende i dokumentation?
I skal ikke uploade dokumentation for afholdte udgifter og lejeindtægter.
I stedet udtrækker vi et antal foreninger til stikprøve.
Hvis I bliver udtrukket, skal I kunne sende faktura/kvitteringer eller kontoudskrift/betalingsoversigt.
Det er vigtigt, at det fremgår specifikt, hvad udgiften er og til hvilket formål.
-
Særligt for rideklubber
I kan søge om tilskud til faste lokale- og driftsudgifter samt timer i ridehal og rytterstue. Vi giver ikke tilskud til udgifter og timer i stald, halmlader og udeområder.