Indsatskataloget med kvalitetsstandarder og serviceniveau for seniorområdet er opdelt i to dele. Del 1 er en generel orientering om Vejle Kommunes serviceniveau. Her beskriver vi de kriterier, der er for at tildele indsats, funktionsevnevurdering, lovgrundlag, kvalitetsopfølgning, rettigheder og pligter. Del 2 er kataloget over indsatsområder og indeholder kriterierne for visitation til de enkelte indsatser.
Ifølge Servicelovens § 139 (Jf. § 1 i Bekendtgørelse nr. 342 af 26. marts 2013) skal byrådet mindst en gang årligt udarbejde en kvalitetsstandard for personlig pleje, praktisk bistand og træning efter §§ 83a, 83 og 86 i Serviceloven.
I Indsatskatalog og kvalitetsstandarder for Vejle Kommune 2024 er disse kvalitetsstandarder beskrevet. Der indgår også standarder for midlertidige ophold, aflastende og afløsende indsatser, kørsel til visiterede aktiviteter, visiteret dagophold og for basisindsats i plejebolig, ledsagerordning og pleje- og pasningsorlov.
Formålet med Indsatskatalog og kvalitetsstandarder for Vejle Kommune 2024 er at informere om Vejle Kommunes serviceniveau og sikre, at vi bevilger den rette indsats ud fra Serviceloven og det politisk fastsatte serviceniveau. Ændringer i serviceniveauet forudsætter altid en politisk beslutning. Indsatskataloget skal også danne grundlag for en god og faglig dialog mellem Myndighedsafdelingen og leverandør med borgerens behov i fokus.
Vejle Kommunes ældrepolitik skal række ind i fremtiden og vise retningen for indsatsen til ældre med behov for støtte. Politikken blev vedtaget i Seniorudvalget. Læs Vejle Kommunes ældrepolitik her: aeldrepolitik-2017.pdf (vejle.dk)
Værdier
Den hjælp, borgere i Vejle Kommune kan søge, bygger på værdierne i Serviceloven. Loven har fokus på at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse med den nødvendige hjælp. Serviceloven fokuserer på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. Hensigten er, at borgeren bliver i stand til at forblive selvhjulpen ved at blive bevidst om egne ressourcer og mulige løsninger på hverdagens problemstillinger.
Vi støtter borgere i at vedligeholde eller genvinde tabt fysisk eller psykisk funktionsevne eller afhjælpe særlige sociale problemer. Der kan også være tale om at give særlig omsorg til særligt svage borgere. Vi giver hjælpen, for at borgeren bevarer sin værdighed og selvrespekt.
I takt med at der udvikles velfærdsteknologiske løsninger, rådgiver vi borgeren om muligheden for selv at anskaffe disse.
Vejle Kommune har i 2016 udarbejdet en værdighedspolitik, som præciserer, hvordan den kommunale hjælp fokuserer på at bevare og fremme det værdige liv for borgerne.
Myndighedsområdet og leverandørerne er forpligtet til at gennemføre kvalitetsopfølgning. Vejle Kommune har pligt til at føre tilsyn med, om borgere får leveret den hjælp og træning, der er bevilliget. jf. Servicelovens § 151.
Formålet med at føre tilsyn er at sikre, at borgerne får den hjælp og træning, de har krav på, og at hjælp og træning leveres efter de kvalitetsmål og aftaler, der er indgået. Myndighedsafdelingen udfører tilsynsbesøg inden for hjemmehjælpsområdet og på plejecentre én gang årligt.
Hvis der er indikationer på, at en leverandør eller et plejecenter ikke lever op til lovgivningen, kvalitetsstandarder, bevilling eller kontrakt, foretager vi ”ad hoc tilsyn”. Tilsynet kan enten være et besøg hos den berørte borger eller supplerende tilsynsbesøg hos andre tilfældigt udvalgte borgere. Udover myndighedsområdets og leverandørernes kvalitetsopfølgning og tilsyn jf. Servicelovens § 151, laves der også tilsyn af Styrelsen for patientsikkerhed og Levnedsmiddelstyrelsens kontrol.
For at få tildelt hjælp skal vi foretage en individuel vurdering af borgerens funktionsevne. Adgang til hjælp forudsætter en nedsat funktionsevne, hvor borgeren er ude af stand til eller har vanskeligt ved at udføre opgaven i hjemmet.
De borgere, der via rådgivning/vejledning, brug af hjælpemidler og/eller træning kan blive selvhjulpne, vil ikke kunne tildeles hjælp. Dog er der mulighed for, at borgeren tildeles hjælp i en eventuel træningsperiode, indtil funktionsevne er afklaret.
Funktionsevnevurdering
Vejle Kommune udreder borgerens funktionsevne via funktionsevnetilstande. Antallet af funktionsevnetilstande er forskelligt afhængigt af borgers behov for hjælp.
Borgers vurdering
Som en væsentlig del af udredningen dokumenterer vi borgerens egne tilkendegivelser i forhold til at udføre de forskellige aktiviteter, der er indeholdt i funktionsevnetilstandene og betydningen heraf.
Borgeren bidrager som ekspert i eget liv med at beskrive hverdagen, hvilke udfordringer der er, og hvad der kunne være en hjælp. Vi fokuserer på borgerens egen oplevelse af, hvordan han/hun kan udføre aktiviteterne, og om han/hun oplever begrænsninger i hverdagen. Det er et skridt på vejen for visitator til at afklare, hvad der er borgerens forventninger og mål.
Funktionsevnetilstandene er grupperet i følgende funktionsevneområder:
- Personlig pleje
- Praktiske opgaver
- Mobilitet
- Mentale funktioner
- Samfundsliv
Vi vurderer alle funktionsevneområder og scorer et funktionsniveau 0-4 for hvert punkt:
0 = Ingen/ubetydelige begrænsninger
- Borgeren er selvstændig og har ikke behov for personassistance for at udføre aktiviteten
1 = Lette begrænsninger
- Borgeren er den aktive part og kan med let personassistance udføre aktiviteten
2 = Moderate begrænsninger
- Borgeren er den aktive part og kan under forudsætning af moderat personassistance udføre aktiviteten
3 = Svære begrænsninger
- Borgeren deltager og kan under forudsætning af omfattende personassistance udføre aktiviteten
4 = Totale begrænsninger
- Borgeren er ude af stand til at udføre aktiviteten og har brug for fuldstændig personassistance for at udføre aktiviteten
Den faglige vurdering
Vi laver en vurdering af borgerens funktionsevne i relation til en række dagligdags aktiviteter, herunder afdækning af de primære årsager til borgerens begrænsninger i at udføre aktiviteter.
Den faglige vurdering tager udgangspunkt i en dialog med borger, hvor borgens motivation tages med i den samlede vurdering.
Afgørelse
Visitators samlede vurdering, begrundelse for selve afgørelsen og afgørelsen dokumenteres i Nexus. Til brug for afgørelsen udarbejder visitator et orienteringsbrev, som beskriver, hvilke indsatser borgeren har fået visiteret. Brevet sendes til borgeren.
Ved mindre justeringer af personlig og praktisk hjælp er visitator ikke forpligtet til at udarbejde en ny skriftlig afgørelse jf. § 89 stk.1.
Hvis borgeren ikke ønsker at medvirke til oplysningen af sagen, og oplysningerne ikke kan indhentes uden borgerens samtykke, må visitatoren træffe afgørelsen på det foreliggende grundlag. Det kan medføre, at der må gives et afslag på det ansøgte. Hvis borgeren ikke vil medvirke, skal visitator så vidt muligt sikre, at borgeren forstår, hvilke konsekvenser det kan have for sagen ikke at medvirke i sagsoplysningen.
Sammenhæng i borgerforløbet
Som borger og aktiv bruger af kommunens tilbud er der behov for, at der er kontinuitet i det samlede forløb. I den samlede indsats over for den enkelte, er det vigtigt, at der er et tæt og smidigt samarbejde mellem kommunens tilbud om træning, personlig og praktisk hjælp, den kommunale sygeplejeordning og andre tilbud på det det sociale og sundhedsmæssige område.
Der er løbende et samarbejde mellem leverandør og visitator, så hjælpen kan tilrettes i forhold til borgerens situation. Det betyder for eksempel, at hjælpen justeres til, hvis situationen forværres eller forbedres.
Servicelovens § 139 og bekendtgørelse om kvalitetsstandarder efter §§ 79, 83a, 83, 84, 86, 94, 97, 98, 117, 118, 119 og 122.
Frit valg
Borgeren har ret til frit at vælge mellem godkendte leverandører af praktisk bistand og personlig pleje. Ønsker borgeren at skifte leverandør, er der en måneds varsel fra udgangen af måneden.
Klageadgang
Borgerne kan klage, hvis han/hun er utilfreds med en afgørelse eller med den hjælp, de modtager. Borgerne får udleveret en klagevejledning i afgørelsesbrevet, hvis vi giver helt eller delvis afslag på ansøgning om hjælp. Hvis borgeren er utilfreds med udførslen af hjælpen, skal klagen gå til leverandøren af hjælpen. Rådgivning og vejledning i forbindelse med en klage kan fås ved at kontakte leverandøren eller Myndighedsafdelingen.
Fleksibel hjemmehjælp
Har borgeren fået visiteret personlig og/eller praktisk hjælp, har han/hun mulighed for at bytte den visiterede hjælp med anden hjælp. Medarbejderen hos leverandøren vurderer i hvert enkelt tilfælde, om det er forsvarligt at tilsidesætte den visiterede hjælp til fordel for borgerens ønsker. Den hjælp, borgeren vælger, må ikke være i strid med arbejdsmiljølovgivningens rammer.
Følgende retningslinjer gælder for fleksibel hjemmehjælp:
- Er borgeren visiteret både personlig og praktisk hjælp, kan der byttes mellem personlig og praktisk hjælp, hvis det er den samme leverandør af de to indsatser
- Er borgeren kun blevet visiteret praktisk hjælp, kan der ikke byttes til personlig hjælp
- Er borgeren kun blevet visiteret personlig hjælp, kan der ikke byttes til praktisk hjælp
- Den hjælp, borgeren modtager, skal tidsmæssigt svare til den hjælp, der er planlagt, og kunne varetages af den udførende medarbejder
- Hvis borgeren vælger visiteret hjælp fra, kan der ikke efterfølgende kræves at få hjælpen leveret. Derfor skal leverandøren dokumentere den hjælp, som er leveret
- Hvis borgeren tre gange inden for et kvartal vælger den visiterede hjælp fra, skal leverandøren orientere visitator. Visitator foretager en revurdering for at sikre, at den visiterede hjælp tilgodeser borgerens aktuelle behov
Borgerens forpligtelser
Borgeren er forpligtet til at:
- give relevante oplysninger ved behandling af ansøgning om hjælp
- deltage aktivt ved udredning og træning for at blive mest muligt selvhjulpen
- oplyse om ændringer i sin funktionsevne eller ændringer i husstandens samlede ressourcer
- stille husholdningsmaskiner og -artikler til rengøring og tøjvask til rådighed, som er sikkerhedsmæssigt og arbejdsmiljømæssigt i orden
Når borgeren modtager indsatser i hjemmet, betragtes hjemmet som medarbejdernes arbejdsplads. Derfor informerer visitator borgeren om, at det kan blive nødvendigt at udføre ændringer i hjemmet og indrette hjemmet med de nødvendige hjælpemidler for at modtage hjælp fra Vejle Kommune.
Det er herefter leverandøren, der laver en arbejdspladsvurdering, som sikrer, at medarbejderne kan udføre deres opgaver uden risiko for helbredet og inden for arbejdsmiljølovens bestemmelser.
Arbejdspladsvurderingen kan bl.a. medføre krav om:
- hensigtsmæssige arbejdsredskaber
- milde og miljøvenlige rengøringsmidler
- vogn eller pose til transport af vasketøj
- hjælpemidler
- flytning af møbler og gulvtæpper
- at hjælperen skal kunne komme til sengen fra begge sider
Del 2 i dette katalog indeholder en beskrivelse af de indsatser, der kan bevilges. Fælles for alle indsatser beskrevet i del 2 er, at det er Vejle Kommunes mål, at borgeren i forbindelse med indsatserne oplever:
- at måden, hjælpen og/eller træningen bliver givet på, er præget af forståelse for den enkeltes ønsker om, hvordan livet leves
- en imødekommende, ligeværdig og åben dialog med et klart og forståeligt indhold
- at der er fokus på en positiv udvikling uanset funktionsevne, idet vi fokuserer på ressourcer frem for begrænsninger
- størst mulig kontinuitet og helhed i den indsats, Vejle Kommune leverer
- tilbud om genoptræning som tilgængeligt og fleksibelt
- der er fokus på fleksibilitet i indsatsen og det frie valg
- den mad, vi leverer, er sammensat ud fra en faglig opdateret viden og imødekommer behovet hos den enkelte
- tilbud om ældre- eller plejebolig i videst muligt omfang passer til den enkeltes ønsker og behov
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens § 86 stk. 1. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
Genoptræning af færdigheder i hverdagens aktiviteter og rutiner. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
Træningen skal bidrage til at afhjælpe væsentlige følger af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer som eksempelvis ensomhed og isolation. At borger genvinder eller tilegner sig færdigheder med henblik på at klare så mange hverdagsaktiviteter som muligt selvstændigt. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
|
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? |
|
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere, der har behov for forudsætningstræning (eks. ledbevægelighed, kraft, tonusnormalisering, balance mm), for at kunne opnå højere grad af selvstændighed i hverdagsaktiviteter. Borgere, der over en kortere periode har oplevet et funktionsfald i forhold til at udføre en eller flere af hverdagens aktiviteter. Funktionsevnenedsættelsen skal være af en sådan grad, at borgeren har vanskeligt ved at udføre en eller flere af hverdagens opgaver uden hjælp. Borgeren skal kunne deltage aktivt og kunne samarbejde om træningen. Borger kan ikke bevilliges genoptræning, hvis der er anden træningsindsats (fx GOP, vederlagsfri fysioterapi, vedligeholdende træning), hvor formålet er sammenfaldende. Borgere kan ikke bevilliges genoptræning, hvis de på egen hånd kan vedligeholde funktioner ved at benytte eksempelvis idrætsforeninger, ældreidræt, gigtforeningen eller andre foreninger, uanset afstand til tilbuddet. |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Genoptræning er en tidsbegrænset indsats. Genoptræningens varighed vurderes individuelt og beror på en konkret individuel vurdering. Vi udarbejder en plan for genoptræningen i samarbejde med borger, evt. pårørende og terapeuten/fagprofessionelle. På baggrund af mål for genoptræningen aftaler vi, hvor og hvordan træningen skal foregå. Genoptræningen leveres som udgangspunkt 2-5 gange pr. uge. |
Valg af leverandør |
Vejle Kommune |
Kompetencekrav til udfører | Ergoterapeut og fysioterapeut |
Kvalitetsmål for indsatsen |
Borgeren kan forvente at:
|
Hvad koster indsatsen for borgeren? | Genoptræningen er gratis. Transport til træning kan bevilliges. Der er egenbetaling i henhold til Vejle Kommunes gældende takstblad. |
Særlige forhold der gør sig gældende | De hjælpemidler, som borger vejledes i at anskaffe sig, er hjælpemidler, der kan købes i almindelig handel til en pris på under 500 kr. I særlige situationer kan der ydes støtte fra kommunen, hvis det samlede behov er over 500 kr. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens § 86 stk. 2. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
Vedligeholdende træning af nødvendige funktioner i hverdagens aktiviteter og rutiner. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
At borger bevarer sine fysiske, psykiske og sociale færdigheder, med henblik på at borger kan klare mest muligt selv i hverdagsaktiviteter og rutiner. Træningen skal bidrage til at fastholde nuværende funktionsevne og forebygge ensomhed og isolation. |
Hvilke aktiviteter kan indgå i indsatsen? |
Forudsætningstræning for at kunne udføre nedenstående:
|
Hvilke aktiviteter kan ikke indgå i indsatsen? |
|
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere der mentalt og/eller fysisk er ude af stand til selv at vedligeholde væsentlige funktioner i hverdagen, og hvor det fagligt vurderes, at der kan være udbytte af træningen. Borgere der kan deltage aktivt. Borgere kan ikke bevilliges vedligeholdende træning, hvis de på egen hånd kan vedligeholde funktioner ved at benytte eksempelvis idrætsforeninger, ældreidræt, gigtforeningen eller andre foreninger, uanset afstand til tilbuddet. Borgere kan ikke bevilliges vedligeholdende træning, hvis der er anden træningsindsats, hvor formålet er sammenfaldende (f.eks. genoptræningsplan, vederlagsfri fysioterapi). |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Ved behov eller minimum en gang årligt gør trænende terapeut sammen med borger status på vedligeholdende træning, som sendes til visitator. Borgeren aftaler i samarbejde med terapeuten, hvornår og hvordan træningen tilrettelægges. Træningen leveres som udgangspunkt 1-3 gang om ugen afhængigt af borgerens motivation og ressourcer og skal afspejle sig i udførelsen af alle hverdagsaktiviteter på alle tider af døgnet. |
Valg af leverandør |
Vejle Kommune |
Kompetencekrav til udfører | Ergoterapeut og fysioterapeut |
Kvalitetsmål for indsatsen |
Borgeren kan forvente at:
|
Hvad koster indsatsen for borgeren? |
Træningen er gratis. |
Særlige forhold der gør sig gældende | De hjælpemidler, som borgeren vejledes i at anskaffe sig, er hjælpemidler, der kan købes i almindelig handel til en pris på under 500 kr. I særlige situationer kan der ydes støtte fra kommunen, hvis det samlede behov er over 500 kr. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens § 83a. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
Rehabiliteringsforløb i personlige og praktiske opgaver. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
At rehabilitere borger til at genvinde størst mulig mestringsevne og bidrage til at afhjælpe følger af fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevnetab. At støtte borger i at blive og forblive uafhængig af hjælp, bl.a. med hjælpemidler og kompenserende teknikker. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
Rehabiliteringsforløb kan gives inden for de visiterede personlige og praktiske opgaver og kan gives som:
Rehabiliteringsindsatser kan visiteres enkeltvis eller samtidigt afhængigt af borgeres mål, ønsker og rehabiliteringspotentiale. Rehabiliteringsindsatsen bevilliges sideløbende med den relevante personlige og/eller praktiske indsats. Ved afslutning af rehabiliteringsforløb planlægger vi med borger, hvordan han/hun kan vedligeholde den opnåede funktionsevne. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? |
Instruktion og oplæring i brug af hjælpemidler med henblik på at tage kompressionsstrømper af og på. Forudsætningstræning, der er nødvendig for, at borger kan varetage hverdagsaktiviteter. Træning uden for hjemmet, hvor resultaterne ikke kan overføres til hjemmet. |
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere, der søger om og findes berettiget til hjælp efter Serviceloven § 83. Rehabiliteringsindsats visiteres som udgangspunkt til alle nye borgere og til borgere med forværring i funktionsevnen. Borgere med nedsat funktionsevne, hvor det vurderes realistisk, at de med et kortere og tidsafgrænset rehabiliteringsforløb kan forbedre deres funktionsevne. |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Rehabilitering er en målrettet og tidsbegrænset indsats, der som udgangspunkt gives i 2-4 uger. Indsatsen kan forlænges ved behov. Ved nye borgere afholder leverandør et opstartsmøde, hvor de formål, der fremgår af afgørelsen, konkretiseres og omsættes til individuel udarbejdet indsatsmål og handleanvisninger mellem borgere og terapeut. Ved afslutning af indsatsen modtager visitator en status for forløbet, og borgerens hjælp og funktionsniveau revurderes. |
Valg af leverandør |
Der er mulighed for frit valg af leverandør, men valget skal følge den leverandør, der er valgt til personlige og praktiske opgaver. |
Kompetencekrav til udfører | Ergoterapeut eller fysioterapeut varetager opgaven i samarbejde med uddannet social- og sundhedsfagligt personale, der har kendskab til rehabilitering |
Kvalitetsmål for indsatsen |
Borgeren kan forvente at:
Der vil blive målt på effekten af rehabiliteringsindsatsen. |
Hvad koster indsatsen for borgeren? | Indsatsen er gratis. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens § 83 og § 84 |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
Praktisk hjælp og støtte til nødvendige rengøringsopgaver i hjemmet. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
At fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten. Hjælpen bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
Hjælpen til rengøring kan omfatte opgaver i aftalte rum som udgangspunkt 70 m2. Rengøring af gulve:
Rengøring af badeværelse:
Køkken:
Tørre støv af/andre opgaver:
Robotstøvsuger og robotgulvvasker anses som sædvanligt indbo, som borger selv skal anskaffe. Behovet for udvidet rengøring beror på en konkret vurdering af borgerens behov og skal være nødvendig og i tæt tilknytning til de huslige opgaver i hjemmet. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? |
Følgende indgår som udgangspunkt ikke:
Opgaver som husstanden selv kan klare. |
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan gøre rent. Borgere, der ikke er i stand til at varetage rengøringen fordelt over 21 dage. Forud for bevilling skal borgerens funktionsevne være afdækket, og det skal vurderes, hvorvidt et rehabiliteringsforløb efter Serviceloven § 83a eller en genoptræning § 86. stk. 1 kan forbedre borgerens funktionsniveau. Ved vurderingen af det konkrete behov for hjælp skal visitator bedømme borgerens samlede situation. Der skal bl.a. tages hensyn til, om øvrige medlemmer af den fælles husstand kan deltage i at udføre opgaver i hjemmet. Ansøgerens pårørende og eventuelle logerende har ikke ret til at få del i hjælpen, medmindre der er truffet en særskilt afgørels |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Praktisk hjælp tilbydes som udgangspunkt en gang hver tredje uge på hverdage i tidsrummet fra kl. 7.00-17.00. Borgeren aftaler i samarbejde med leverandøren, hvornår og hvordan hjælpen tilrettelægges – dvs. at hjælpen også kan tilrettelægges over flere besøg. Velfærdsteknologiske hjælpemidler skal bruges, hvor det er muligt. Når borgeren modtager hjælp i eget hjem, bliver borgerens hjem en arbejdsplads. Hjemmet skal før hjælpen sættes i gang indrettes, så arbejdsmiljølovens bestemmelser overholdes. |
Valg af leverandør |
Der er mulighed for frit valg af leverandør og indsatsen er omfattet af retten til en selvudpeget hjælper. Se mere under “Frit valg § 94”. |
Kompetencekrav til udfører | Medarbejdere, der er oplært og introduceret i at løse opgaven. |
Kvalitetsmål for indsatsenKvalitetsstandarder og serviceniveau for seniorområdet 2024 |
Borgeren kan forvente at:
|
Hvad koster indsatsen for borgeren? | Indsatsen er gratis. |
Særlige forhold der gør sig gældende |
Der kan ikke visiteres til indsatsen, hvor det vurderes, at andre i husstanden kan varetage opgaven, eller hvor hjælpemidler kan afhjælpe funktionsevnetabet. Hvis der er større børn i hjemmet, kan vi ikke stille større krav til børnene, end hvad der normalt forventes af et alderssvarende barn. Der gives ikke rengøring for at støtte op om en social aktivitet eller forløb i jobcenter. Der gives som udgangspunkt ikke aflastende rengøring til pårørende, der passer ægtefælle. Der kan dog bevilges aflastende rengøring til husstanden, hvor borger har et omfattende behov for pleje, og hvor denne pleje ydes helt eller delvist af ægtefælle/samboende, som i forvejen ikke er aflønnet for at varetage plejen. Hjælpen ydes som afløsning. Der kan være særlige sociale forhold, smitterisiko og diagnosticeret allergi, der kan medføre, at hjælpen ydes hyppigere, hvilket afgøres af myndigheden, som følger Sundhedsstyrelsens relevante vejledninger |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens § 83 og § 84. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
Praktisk hjælp og støtte til nødvendige opgaver i forbindelse med tøjvask i hjemmet. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
At fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten. Hjælpen bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
Tøjvask i egen vaskemaskine, på vaskeri eller i fælles vaskeri.
|
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? |
|
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan vaske tøj. Forud for bevilling skal borgeres funktionsevne være afdækket, og det skal vurderes, hvorvidt et rehabiliteringsforløb efter Servicelovens § 83a eller en genoptræning § 86.stk. 1 kan forbedre borgerens funktionsevne. Ved vurderingen af det konkrete behov for hjælp, skal visitatorer bedømme borgerens samlede situation. Der skal bl.a. tages hensyn til, om eventuelle øvrige medlemmer af den fælles husstand kan deltage i at udføre opgaver i hjemmet. Ansøgerens pårørende og eventuelle logerende har ikke ret til at få del i hjælpen, medmindre der er truffet en særskilt afgørelse |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Hjælp til tøjvask ydes som udgangspunkt hver anden uge på hverdage i tidsrummet fra 7.00-17.00. Foregår hjælpen i borgerens eget hjem, bliver borgerens hjem en arbejdsplads. Hjemmet skal før hjælpen sættes i gang indrettes, så arbejdsmiljølovens bestemmelser overholdes. Borgeren aftaler i samarbejde med leverandøren, hvornår og hvordan hjælpen tilrettelægges, dvs. at hjælpen også kan tilrettelægges over flere besøg. |
Valg af leverandør |
Der er mulighed for frit valg af leverandør og indsatsen er omfattet af retten til selvudpeget hjælper. Se mere under “Frit valg §94”. |
Kompetencekrav til udfører | Medarbejdere, der er oplært og introduceret i at løse opgaven. |
Kvalitetsmål for indsatsen |
Borgeren kan forvente at:
|
Hvad koster indsatsen for borgeren? |
Indsatsen er gratis. |
Særlige forhold der gør sig gældende |
Der kan ikke visiteres til indsatsen, hvor det vurderes, at andre i husstanden kan varetage opgaven. Hvis der er større børn i hjemmet, kan vi ikke stille større krav til børnene, end hvad der normalt forventes af et alderssvarende barn. Der kan være særlige sociale forhold, smitterisiko og diagnosticeret allergi, der kan medføre en anden visitation af hjælpen, hvilket afgøres af Myndighedsafdelingen. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens § 83. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
Praktisk hjælp og støtte til nødvendige opgaver i forbindelse med at planlægge indkøb og bestille varer. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
At fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten. Hjælpen bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
|
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? |
|
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan planlægge, bestille og/eller sætte dagligvarer på plads. Borgere, der som udgangspunkt ikke modtager anden personlig hjælp i dagtimerne. Forud for bevilling skal borgerens funktionsevne være afdækket, og det skal vurderes, om et rehabiliteringsforløb efter Servicelovens § 83a eller genoptræning efter § 86.stk. 1 kan forbedre borgerens funktionsniveau. Ved vurderingen af det konkrete behov for hjælp skal visitator bedømme borgerens samlede situation. Der skal bl.a. tages hensyn til, om eventuelle øvrige medlemmer af den fælles husstand kan deltage i opgaveudførelsen i hjemmet. Ansøgerens pårørende og eventuelle logerende har ikke ret til at få del i hjælpen, medmindre der er truffet en særskilt afgørelse. |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Hjælp til at planlægge indkøb og bestille varer ydes en gang om ugen. Borgeren aftaler i samarbejde med leverandøren, hvornår og hvordan hjælpen tilrettelægges. |
Valg af leverandør |
Der er mulighed for frit valg af leverandør og indsatsen er omfattet af retten til udpegning af privat hjælper. |
Kompetencekrav til udfører | edarbejdere, der er oplært og introduceret i at løse opgaven. |
Kvalitetsmål for indsatsen |
Borgeren kan forvente at:
|
Hvad koster indsatsen for borgeren? | Indsatsen er gratis. |
Særlige forhold der gør sig gældende |
Der kan ikke visiteres til indsatsen, hvor det vurderes, at andre i husstanden kan varetage opgaven. Hvis der er større børn i hjemmet, kan vi ikke stille større krav til børnene, end hvad der normalt forventes af et alderssvarende barn. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens § 83. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
Borgerens behov for nødvendigt indkøb og udbringning af et varieret udvalg af dagligvarer. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
At fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten. Hjælpen bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
Samle varer sammen efter bestillingsliste. Levere og sætte varer på plads. Varerne skal bringes til borgerens køkkenbord, og hvis borgeren har brug for det, sættes køle- og frostvarer på plads. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? |
Der kan ikke leveres dagligvarer, som ikke indgår i dagligvarebutikkens udvalg. |
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan bestille varer online eller ringe og bestille varer. Forud for bevilling skal borgerens funktionsevne være afdækket, og det skal vurderes, om et rehabiliteringsforløb efter Servicelovens § 83a eller genoptræning § 86. stk. 1 kan forbedre borgerens funktionsniveau. |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Hjælp til indkøb og udbringning af varer ydes én gang om ugen. Kommunen betaler for levering af dagligvarer op til 50 kg om ugen. Borgeren aftaler i samarbejde med leverandøren, hvornår og hvordan hjælpen tilrettelægges. Der kan bevilges én indkøbsordning pr. husstand. |
Valg af leverandør |
Der er mulighed for frit valg af leverandør inden for de leverandører, som Vejle Kommune har indgået aftale med. |
Kompetencekrav til udfører | Udføres af leverandøren eller dennes medarbejdere, der er oplært eller introduceret i opgaven. |
Kvalitetsmål for indsatsen |
Borgeren kan forvente at:
|
Hvad koster indsatsen for borgeren? | Indsatsen er gratis. |
Særlige forhold der gør sig gældende |
Der kan ikke visiteres til indsatsen, hvor det vurderes, at andre i husstanden kan varetage opgaven. Hvis der er større børn i hjemmet, kan vi ikke stille større krav til børnene, end hvad der normalt forventes af et alderssvarende barn. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens § 83 |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
At borgeren har mulighed for dagligt at få et alsidigt varmt hovedmåltid. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
At fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten. Hjælpen bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
Ved levering fra Det Danske Madhus anbringes maden i køleskab. Ved levering fra Det Danske Madhus sker der kontrol af gammel kølemad, køleskabets temperatur og renhed. Ved Fritvalgsordningen træffer borger selv aftale med leverandør om ovenstående. Mikrobølgeovn kan stilles til rådighed, ved behov for reparation udskiftes mikrobølgeovnen. Det køle-/vakuumpakkede mad kan varmes op i mikroovn, ovn eller gryde og serveres efterfølgende. Når levering sker fra Det Danske Madhus, får borger:
Når levering sker ved Fritvalgsordning: Borger eller pårørende skal selv administrere madservice, heriblandt bestilling og afbestilling f.eks. ved indlæggelse. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? |
Reparation af køle- og frysefaciliteter. Det er som udgangspunkt ikke muligt at tilbyde borgere med midlertidig funktionsnedsættelse midlertidig madservice, da der er mulighed for at købe færdiglavede måltider i almindelige dagligvarebutikker |
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer, der ikke selv kan eller har vanskeligt ved at udføre disse opgaver. Forud for bevilling skal borgerens funktionsevne være afdækket, og det skal vurderes, om en træningsindsats helt eller delvist kan gøre borgeren selvhjulpen. Borgeren tildeles hjælp i en eventuel træningsperiode jf. Servicelovens § 86 stk. 1 eller § 83a. Ved vurderingen af det konkrete behov for hjælp skal visitator bedømme borgerens samlede situation. Der skal bl.a. tages hensyn til, om eventuelle øvrige medlemmer af den fælles husstand kan deltage i opgaveudførelsen i hjemmet. Borgerens pårørende og eventuelle logerende har ikke ret til at få del i hjælpen, medmindre der er truffet en særskilt afgørelse. |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Hos Det Danske Madhus er leveringen én gang om ugen på hverdage i tidsrummet fra kl. 8.00-18.00. Ved Fritvalgsordningen træffer borger selv aftale med en anden madleverandør, om hvornår leveringen sker. Der afregnes for én ugentlig levering. Madserviceordning har et omfang af minimum fire portioner og maksimalt syv portioner hovedretter, medmindre der er truffet særskilt afgørelse om andet f.eks. ved terminale borgere. Der er mulighed for at tilkøbe biretter for egen regning, når Det Danske Madhus er valgt som leverandør. |
Valg af leverandør |
Vejle Kommune har en godkendt leverandør Det Danske Madhus og muligheden for udstedelse af Fritvalgsbevis. Med Fritvalgsbevis får borgeren mulighed for at købe måltider ved andre leverandører af mad med kommunalt tilskud. |
Kompetencekrav til udfører | Kompetencekravene er indarbejdet i den til enhver tid gældende kontrakt med leverandøren. |
Kvalitetsmål for indsatsen |
Borgeren kan forvente at:
|
Hvad koster indsatsen for borgeren? |
Der er en egen betaling for madservice, der fastsættes af Vejle Kommunes byråd én gang årligt. Betaling kan ske ved træk i offentlig forsørgelsesydelse via udbetaling Danmark eller ved at modtage en regning fra Vejle Kommune. Ved Fritvalgsbevis kan der ikke ske træk i offentlig forsørgelsesydelse via udbetaling Danmark. |
Særlige forhold der gør sig gældende |
Der kan ikke visiteres til indsatsen, hvis det vurderes, at andre i husstanden kan varetage opgaven. Hvis der er større børn i hjemmet, kan vi ikke stille større krav til børnene, end hvad der normalt forventes af et alderssvarende barn. Vi anbefaler, at borgere, der bor i nærheden af et plejecenter med café (øvrige kommunale caféer), benytter sig af dette tilbud. Hvis borger er visiteret til madservice, skal der ikke betales moms. Borger skal medbringe brevet ”orientering om hjælp i hjemmet”. Betaling afregnes efter aftale med det enkelte sted. Ved Fritvalgsbevis gives der tilskud til et hovedmåltid og en ugentlig udbringning tilsvarende det, der ydes til madservice gennem Det Danske Madhus. Ved skift fra konventionel kost til økologisk kost er der leveringstid på 14 dage, når Det Danske Madhus er leverandør. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens § 83. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
Hjælp og støtte til nødvendige personlige opgaver. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
At fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten. Hjælpen bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
|
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? |
|
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk og psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan varetage nødvendige personlige opgaver. Forud for bevilling skal borgerens funktionsevne være afdækket, og det skal vurderes, om et rehabiliteringsforløb efter Servicelovens §83a eller genoptræning § 86. stk. 1 kan forbedre borgerens funktionsniveau. Ved vurderingen af det konkrete behov for hjælp skal kommunen vurdere borgerens samlede situation. Det forventes, at eventuelle øvrige medlemmer af den fælles husstand deltager i praktiske opgaver omkring mad og sammenhæng i hverdagen. |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Hjælpen ydes hele døgnet, men personlig pleje ydes fortrinsvis i dagtimerne. Det er muligt at få varmet mad enten i dagtimerne eller i aftentimerne. Borgeren aftaler i samarbejde med leverandøren, hvornår og hvordan hjælpen tilrettelægges. Hjælpen kan leveres som besøg, skærmbesøg eller telefonopkald alt efter en faglig vurdering fra leverandøren af indsatsen. Hjælpen revurderes løbende. |
Valg af leverandør |
Der er mulighed for frit valg af leverandør, og borgeren har ret til at udpege privat hjælper. |
Kompetencekrav til udfører | Udføres som hovedprincip af personale med social- og sundhedsfaglig baggrund. Hvis Vejle Kommune ikke kan rekruttere uddannet personale til en stilling, ansætter vi ufaglært personale tidsbegrænset, hvorefter vi tilstræber hurtigst muligt at ansætte en faglært til stillingen. Det påhviler altid leverandøren at sikre, at opgaven løses på forsvarlig vis. |
Kvalitetsmål for indsatsen |
Borgeren kan forvente at:
|
Hvad koster indsatsen for borgeren? | Indsatsen er gratis. |
Særlige forhold der gør sig gældende |
Der kan være særlige sociale forhold, smitterisiko og diagnosticeret allergi, der kan medføre, at hjælpen ydes hyppigere, hvilket afgøres af Myndighedsafdelingen. Bevilling på bad leveres én gang om ugen. Badet leveres i det omfang, at arbejdspladsmiljøet tillader det. Ønsker borgeren bad oftere end én gang om ugen, aftales det med leverandøren. Hvis borgere søger om hjælp til at tage kompressionsstrømper af, skal det vurderes, om en evt. genoptræning kan gøre borgeren selvhjulpen. Borgeren trænes i selv at tage kompressionsstrømper af. Borgere, der ikke selv kan udføre negleklip på hænder og fødder, kan ansøge om hjælp efter Serviceloven § 83. Hvis borgeren har behov for fodbehandling, eks. pga. svamp, sårdannelse eller meget hård hud, og hvor der er behov for særlige kompetencer, f.eks. autoriseret fodterapeut, betragtes dette som en behandling og dermed inden for Sundhedslovens rammer. I de tilfælde skal borgeren opsøge en autoriseret fodterapeut. Borgere, der har behov for hjælp til at hæve penge, kan få hjælp til dette, når det er sikret, at ingen i netværket (inklusiv frivillige) kan udføre opgaven. Desuden skal det sikres, at alle faste udgifter er tilmeldt betalingsservice. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens § 112 og Servicelovens § 83. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
Få nødvendig hjælp ved akut behov i eget hjem. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
At borger ved akut behov kan tilkalde hjælp og få sikret en afklaring af den nødsituation, borgeren er kommet i. Hjælpen skal desuden medvirke til, at borgeren kan fungere bedst muligt uden hjælp eller med begrænset hjælp i aktuelle bolig. Hjælpen skal bidrage til at afhjælpe væsentlige følger af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
|
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? |
Alle aktiviteter, der ikke vedrører den akutte situation |
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere, der pga. midlertidig eller varig nedsat funktionsevne vurderes til at være ude af stand til at kalde hjælp på anden vis, og borgere, der:
Forud for bevillingen skal borgerens funktionsevne være afdækket. Det skal vurderes, om en træningsindsats, optimering af personlig og praktisk hjælp, hjælpemidler og/eller ændring af hjemmets indretning helt eller delvist kan afhjælpe behovet for indsatsen. Borgeren kan tildeles hjælpen i en eventuel trænings- eller udredningsperiode. Indsatsen kan ikke bevilges, hvis borger i sin ansøgning udelukkende begrunder sit behov som værende utryghed. |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Der er mulighed for at bevilge indsatsen midlertidigt i en periode. Den midlertidige indsats revurderes efter tre måneder. Det er en forudsætning, at leverandøren har adgang til borgerens bolig enten ved udskiftning af nøglecylinder eller evt. opsætning af nøgleboks. |
Valg af leverandør |
Indsatsen er omfattet af reglerne for frit valg. Indsatsen følger den valgte leverandør for personlig pleje. Ved ansættelser jf. §§ 94, 95 og 96 går indsatsen til den kommunale leverandør. |
Kompetencekrav til udfører | Udføres som hovedprincip af personale med social- og sundhedsfaglig baggrund. Hvis Vejle Kommune ikke kan rekruttere uddannet personale til en stilling, ansættes ufaglært personale. Dette sker i en tidsbegrænset periode på tre måneder. |
Kvalitetsmål for indsatsen |
Borgeren kan forvente at:
|
Hvad koster indsatsen for borgeren? |
Udgifter til telefonopkald i forbindelse med indsatsen. Udgifter til eventuelle forlængerledninger m.m. |
Særlige forhold der gør sig gældende |
Misbrug af indsatsen kan medføre revurdering af bevillingen. Hvis indsatsen ikke er blevet brugt inden for det sidste år, vil bevillingen blive revurderet. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens § 117 og § 79. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
Transport til og fra visiteret aktivitet. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
At borgeren kan blive transporteret til et dagcenter, som vedkommende er visiteret til eller en træning efter § 86. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? | Transport til visiteret aktivitet og/eller træning. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? | Vejrforhold kan ikke være begrundelse for bevilling. |
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere, hvis funktionsevne gør, at vedkommende ikke selv kan transportere sig til og fra visiteret aktivitet og/eller træning efter Serviceloven § 8. |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Vejle Kommunes kriterier er beskrevet i udbudsmaterialet for kørsel. |
Kompetencekrav til udfører | Som beskrevet i udbudsmaterialet. |
Kvalitetsmål for indsatsen |
Borgeren kan forvente, at indsatsen bliver givet i overensstemmelse med de beskrevne mål i udbudsmaterialet. |
Hvad koster indsatsen for borgeren? | Der er egenbetaling i henhold til Vejle Kommunes gældende takstblad, der prisreguleres hvert år. |
Særlige forhold der gør sig gældende |
Borgeren kan vælge at bestille en taxa for egen regning eller lade andre transportere sig som et alternativ til en kommunal kørsel. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens § 83. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
Praktisk hjælp og støtte til nødvendig ledsagelse. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
At sikre, at borgeren ledsages til behandling, undersøgelse og kontrol i forbindelse med sygdom i de tilfælde, hvor alle andre ledsagelsesmuligheder er udtømte. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
Ledsagelse under transport til og fra praktiserende læge, speciallæge eller sygehus. Derudover opgaver, der falder naturligt og er nødvendige for at ledsage borgeren til behandling eller opfølgning på sygdom. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? |
Ledsagelse under sygehusophold er ikke en opgave efter Servicelovens § 83. Ved behov for hjælp på sygehuset indgås en kontrakt mellem sygehuset og leverandøren. |
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat psykisk, fysisk eller social funktionsevne ikke kan tage vare på sig selv under transporten. Forud for bevilling skal borgerens funktionsevne være afdækket, og det skal vurderes, om en træningsindsats helt eller delvist kan gøre borgeren i stand til selv at udføre opgaven. Borgere, hvor alle andre muligheder for ledsagelse i det sociale netværk og frivillige organisationer er udtømte. Hvis en borger er visiteret til ledsagelse efter § 85, kan ledsagelse være dækket af Servicelovens § 85. |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Hjælp til ledsagelse ydes på hverdage i tidsrummet fra 6.00-17.00. Borgeren aftaler i samarbejde med leverandøren, hvornår og hvordan hjælpen tilrettelægges. Indsatsen er tidsbegrænset. |
Valg af leverandør |
Der er mulighed for frit valg af leverandør. |
Kompetencekrav til udfører | Udføres som hovedprincip af personale med social- og sundhedsfaglig baggrund. Hvis Vejle Kommune ikke kan rekruttere uddannet personale til en stilling, ansættes ufaglært personale tidsbegrænset, hvorefter der tilstræbes hurtigst mulig at ansætte en faglært til stillingen. |
Kvalitetsmål for indsatsen |
Borgeren kan forvente at:
|
Hvad koster indsatsen for borgeren? | Indsatsen er gratis. |
Særlige forhold der gør sig gældende |
Der kan ikke visiteres til indsatsen, hvis det vurderes, at andre i husstanden eller frivillige kan varetage opgaven. Der, hvor borgeren ikke er omfattet af kørselsordning, er kørsel omfattet af egenbetaling. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens § 84. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
Hjælp og støtte til at skabe nødvendig struktur og sammenhæng i hjemmet, hvor borgeren ikke kan være alene. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
At afløse pårørende, der bor sammen med borger, som har behov for omfattende omsorg og pleje, og som ikke kan lades alene. Der kan være tale om en planlagt eller akut opstået situation, som ikke kan løses på anden måde i den konkrete situation. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
|
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? |
Praktisk hjælp. Afløsning i hjemmet til borgere der ikke kan være alene på grund af sygdomme, der kræver overvågning og medicinsk behandling. |
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere, der ikke er i stand til at tage vare på sig selv, og hvor det fagligt vurderes, at det er uforsvarligt, at borgeren lades alene i selv korte perioder. Det skal vurderes, om øget hjælp, visiteret dagophold eller frivilligt netværk kan dække behovet. Borgere skal som udgangspunkt ikke modtage andet aflastningstilbud så som visiteret dagcenter. |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Fortløbende afløsning: Fortløbende afløsning ydes fire timer ugentligt. Tiden kan spares op til f.eks. flere sammenhængende timer eller til en hel dag over en periode på maks. 12 uger. Afviklingen af de opsparede timer skal ske i samarbejde med leverandøren. Afløsning i konkret situation: Afløsning af pårørende til borgere, der ikke kan være alene, ydes som udgangspunkt i 1-24 timer pr. døgn i en afgrænset periode. Der kan være tale om en planlagt eller akut opstået situation, som ikke kan løses på anden måde i den konkrete situation. Hvis behovet for afløsning ikke er fortløbende, afregnes time for time. Når der ikke er tale om fortløbende afløsning, skal Myndighedsafdelingen orienteres enten via pårørende eller leverandør, når tidspunktet for behovet for afløsningen opstår. Borgeren og pårørende aftaler i samarbejde med leverandøren, hvornår og hvordan afløsningen tilrettelægges. For at sikre at leverandøren er i stand til at levere fortløbende afløsning, skal afløsningen planlægges mindst to uger før første levering. Er der tale om akut afløsning, skal afløsningen iværksættes hurtigt muligt afhængigt af behovet. |
Valg af leverandør |
Indsatsen er omfattet af reglerne for frit valg. Indsatsen følger den valgte leverandør for personlig pleje. |
Kompetencekrav til udfører |
Udføres som hovedprincip af personale med social- og sundhedsfaglig baggrund. Hvis Vejle Kommune ikke kan rekruttere uddannet personale til stillingen, ansættes ufaglært personale tidsbegrænset, hvorefter der tilstræbes hurtigst mulig at ansætte en faglært til stillingen. Det påhviler altid leverandøren at sikre, at opgaven løses på forsvarlig vis. |
Kvalitetsmål for indsatsen |
Borgeren kan forvente at:
|
Hvad koster indsatsen for borgeren? | Indsatsen er gratis. |
Særlige forhold der gør sig gældende |
Hvis der er større børn i hjemmet, kan vi ikke stille større krav til børnene, end hvad der normalt forventes af et alderssvarende barn. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens § 83 og § 94. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
Praktisk hjælp, pleje og støtte til nødvendige opgaver. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
Fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten. Hjælpen bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? | Der henvises til kvalitetstandarden for personlig og praktisk hjælp i forhold til servicelovens § 83. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? |
|
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller sociale problemer ikke selv kan eller har meget vanskeligt ved at udføre disse opgaver. Borger skal bo i eget hjem (borger, der bor på plejecenter og lignende bolig er ikke omfattet af loven). Borgere, som har gennemført et forløb omkring udredning af funktionsniveau via rehabilitering (§ 83a) og/eller genoptræning (§ 86). |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Servicelovens § 94 giver borgere mulighed for frit-valg i form af, at borgeren kan vælge selv at udpege en person uden for kommunens hjemmeplejeordning, der skal udføre opgaver til nødvendig hjælp visiteret af kommunen i henhold til Servicelovens § 83.
|
Valg af leverandør |
En borger, som er berettiget til hjælp eller støtte efter § 83, kan vælge selv at udpege en person til at udføre opgaverne. Den udpegede person skal godkendes af Byrådet, som herefter skal indgå kontrakt med den pågældende om omfang og indhold af opgaverne, om leverancesikkerhed jf. § 90 og om betaling m.v. |
Kompetencekrav til udfører |
Den udpegede person skal kunne varetage opgaverne, så ydelserne kan udføres på betryggende vis. Den udpegede person skal kunne indgå i samarbejde med relevante samarbejdspartnere og skal kunne videregive relevante oplysninger. Den udpegede person skal kunne forstå og tale dansk. |
Kvalitetsmål for indsatsen |
Sagsbehandlingstiden for afgørelse om personlig og praktisk hjælp for §94 ansættelse er op til fire uger. Ansættelsen efter Servicelovens § 94, Fritvalg, varetages af Center for Social Rehabilitering, og sagsbehandlingstiden er fire uger. I sagsbehandlingsperioden varetages hjælpen af godkendt leverandør i Vejle Kommune. Arbejdsmiljøloven skal overholdes og vurderes af Center for Social Rehabilitering. Der udfærdiges en konkret individuel vurdering af plejeopgavernes omfang. |
Hvordan følges op på målene? | Myndighedsafdelingens kvalitetsopfølgning/sundhedsfagligt team foretager opfølgning på ordningen årligt i samarbejde med Center for Social Rehabilitering. |
Hvad koster indsatsen for borgeren? | Indsatsen er gratis. |
Særlige forhold der gør sig gældende |
Jævnfør Retssikkerhedsloven §§ 11-12 har den ansatte oplysningspligt om ændringer i borgerens funktionsniveau, hvis det indebærer, at behovet for hjælp ændres, herunder også ved indlæggelser. Den udpegede person skal løbende kunne observere og videregive relevante helbredsoplysninger og vurdere og koordinere ændringer i behov for hjælp i samarbejde med Sundhedsfagligt team og Center for Social Rehabilitering. Alt vedrørende ansættelsesforhold, herunder løn, sygemelding mv. varetages af Center for Social Rehabilitering. Hjælpen kan ikke tages med til udlandet. Hvis borgeren tager på ferie i udlandet, skal Center for Social Rehabilitering orienteres. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens § 84. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
Borgere med demens, særlige behov for grænsesætning, begrænsede stimuli og specialiseret faglighed. Aflastning af pårørende til demensramte. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
At sikre, at borgere får en bedre trivsel og bedre samspil med sine omgivelser. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
|
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? |
|
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere i eget hjem med en udadreagerende adfærd, der i høj grad hæmmer borgerens trivsel og samspil med omgivelserne. Borgere med svær demens eller langvarige demenssymptomer, hvor pårørende har behov for aflastning. Borgere, der er somatisk udredte. Pædagogiske tiltag er afprøvet i det omfang, de er relevante. Der skal foreligge en indstilling fra en demenskonsulent. |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Opholdets varighed vil bero på en individuel vurdering og kan være af kortere eller længere varighed. Der udarbejdes en socialpædagogisk handleplan. Der udarbejdes en lovpligtig døgnrytmeplan. |
Valg af leverandør |
Midlertidigt ophold er ikke omfattet af lov om frit valg. |
Kompetencekrav til udfører | Personalegruppen består af social- og sundhedsassistenter, sygeplejersker, pædagoger og terapeuter. Personalet skal have demensfaglige kompetencer jf. Vejle Kommunes demensplan. |
Kvalitetsmål for indsatsen |
Borgeren kan forvente at:
|
Hvad koster indsatsen for borgeren? |
Efter politisk godkendt gældende takst. Der er egenbetaling på kost, vask af tøj og rengøringsmidler. Der er egenbetaling på siddende transport til og fra det midlertidige ophold, når borgeren kommer fra eget hjem. Der er gratis liggende transport til og fra det midlertidige ophold, når borgeren kommer fra eget hjem, hvis alle muligheder er udtømte. |
Særlige forhold der gør sig gældende |
Tre pladser på Plejecenter Lindegården, en plads på Plejecenter Kløverhaven, tre pladser på Plejecenter Højager. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens § 84 og § 84 stk. 2. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
Midlertidig afklarings- og/eller vurderingsophold. Aflastning til ægtefælle og andre nære pårørende, der passer en borger med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Midlertidigt ophold til borger, som har fået et funktionsevnetab, der vanskeliggør plejen i eget hjem. Terminalpleje. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
At tilbyde midlertidigt ophold til borger, der i en periode har et særligt behov for omsorg og pleje. At skabe tryghed i terminalfasen. At tilbyde midlertidigt ophold til borger, hvor pårørende har behov for aflastning. At tilbyde midlertidige ophold med henblik på at afklare/afdække fremtidig boform og i specielle tilfælde afvente tilbud om anden boform. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
Indsatsen er med udgangspunkt i borgerens behov og kan omfatte:
|
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? |
Genoptræning (kræver en særskilt visitation). |
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere, hvor det er uafklaret, om borgeren kan komme tilbage til egen bolig. Borgere med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, som passes af ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende i eget hjem, hvor optimal hjælp og/eller pleje i hjemmet ikke kan tilgodese borgerens behov, når vedkommende, der vanligt hjælper, ikke er i hjemmet. Borgere, der er alvorligt syge og har brug for omfattende hjælp og/eller tryghed. |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Midlertidig afklarings- og/eller vurderingsophold kan maksimalt have en varighed på tre måneder. Borgere med en terminalerklæring tildeles ophold uden tidsbegrænsning. De periodevise ophold, som aflastning for pårørende, kan antage maks. seks uger om året. Aftalte ferieophold kan ikke forlænges ud over aftalt tid. Ansøgning om midlertidigt ophold i forbindelse med ferie skal sendes til Myndighedsafdelingen senest to mdr. før opholdets start. Ophold under en uges varighed kan kun imødekommes, hvis der er ledig plads. Borgeren vil blive tilbudt aflastnings- og vurderingsophold, hvor der er ledige pladser. |
Valg af leverandør |
Afklarings- og vurderingsophold er ikke omfattet af lov om frit valg. |
Kompetencekrav til udfører | Udføres som hovedprincip af personale med social- og sundhedsfaglig baggrund. Hvis Vejle Kommune ikke kan rekruttere uddannet personale til stillingen, ansættes ufaglært personale tidsbegrænset, hvorefter der tilstræbes hurtigst mulig at ansætte en faglært til stillingen. Der er mulighed for tilkald af sygeplejersker og terapeuter. |
Kvalitetsmål for indsatsen |
Borgeren kan forvente at:
|
Hvad koster indsatsen for borgeren? |
Der er egenbetaling på siddende transport til og fra det midlertidige ophold, når borgeren kommer fra eget hjem. Der er gratis liggende transport til og fra det midlertidige ophold, når borgeren kommer fra eget hjem, hvis alle muligheder er udtømte. Borgeren skal selv betale:
|
Særlige forhold der gør sig gældende |
Myndighedsafdelingen visiterer til opholdet. Der er aflastnings- og vurderingsopholds pladser på Vejle Midtby, Plejecenter Sandbjerg og Plejecenter Kong Gauers Gård. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens § 84 og § 84 stk. 2 og Sundhedslovens § 138. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
Borgere med akut opstået eller forværring af tilstand, der kræver tæt observation, behov for kompliceret pleje/-sygepleje, men uden behov for sygehusindlæggelse. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
At borger hurtigst muligt skal genvinde så høj grad af selvstændighed og livskvalitet som muligt ved at tilbyde:
Indsatsen skal være målrettet, tidsbegrænset og koordineret og dermed give borger mulighed for at øge/vedligeholde sin helbredstilstand og/eller forbedre/genvinde sin funktionsevne (fysisk/psykisk/socialt). |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
I samarbejde med borger og på baggrund af en konkret og individuel vurdering, afgøres det, hvordan tilbuddet skal sammensættes. Ved opholdets start gennemføres en systematisk helhedsvurdering (fysisk, psykisk og socialt) for at identificere borgers behov. Herefter udarbejdes relevante handleplaner i forhold til borgerens problemstillinger i samarbejde med borger og/eller pårørende. Den helhedsorienteret indsats planlægges og justeres med udgangspunkt i borgers behov og kan bl.a. omfatte:
|
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? | Hvis målet og borgerens behov kan dækkes ved at iværksætte andre indsatser, tilbydes midlertidigt ophold med akutfunktion ikke. Indsatsen er ikke en erstatning for andre kommunale, regionale tilbud og/eller indlæggelse i sygehusregi. |
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere i Vejle Kommune, som:
|
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Opholdet kan som udgangspunkt have varighed fra få dage op til 10 dage - maksimalt tre måneder ud fra en konkret individuel vurdering af borgerens behov for indsatsen. |
Valg af leverandør |
Akut midlertidigt ophold er ikke omfattet af lov om frit valg. |
Kompetencekrav til udfører |
Der er døgndækning af sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter på enheden. Der er ergoterapeuter og fysioterapeuter på enheden. |
Kvalitetsmål for indsatsen |
Borgeren kan forvente at:
|
Hvad koster indsatsen for borgeren? |
Der er egenbetaling på siddende transport til og fra det midlertidige ophold, når borgeren kommer fra eget hjem. Der er gratis liggende transport til og fra det midlertidige ophold, når borgeren kommer fra eget hjem, hvis alle muligheder er udtømte. Borgeren skal selv betale:
|
Særlige forhold der gør sig gældende |
Der er 11 akutpladser på Midlertidige pladser Vejle Midtby, hvilket altid foregår i samråd med den kommunale sygepleje og/eller egen læge/vagtlæge. På disse 11 pladser kan indsatsen iværksættes på alle tider af døgnet og alle dage i løbet af ugen, herunder også på søn- og helligdage. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens § 84, § 84 stk. 2 og § 83 a og Sundhedslovens § 138. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
At dække borgers behov for tæt observation, pleje/sygepleje, ukompliceret behandling og behov for en målrettet og koordineret rehabiliterings- og genoptræningsindsats i en tidsbegrænset periode op til maksimalt tre måneder. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
At borger hurtigst muligt genvinder så høj grad af selvstændighed og livskvalitet som muligt ved at tilbyde:
Indsatsen skal være målrettet, tidsbegrænset og koordineret og dermed give borger mulighed for at øge/vedligeholde sin helbredstilstand og/eller forbedre/genvinde sin funktionsevne (fysisk/psykisk/socialt). |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
I samarbejde med borger og på baggrund af en konkret og individuel vurdering afgøres det, hvordan tilbuddet skal sammensættes. Ved opholdets start gennemføres en systematisk helhedsvurdering (fysisk, psykisk og socialt) for at identificere borgerens behov. Herefter udarbejdes relevante handleplaner i samarbejde med borgeren og/eller pårørende. Den helhedsorienteret indsats planlægges og justeres med udgangspunkt i borgerens behov og kan bl.a. omfatte:
|
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? |
Hvis målet og borgerens behov kan dækkes med iværksættelse af andre indsatser, tilbydes midlertidigt rehabiliteringsophold ikke. Indsatsen er ikke en erstatning for andre kommunale, regionale tilbud og/eller indlæggelse i sygehusregi. |
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere i Vejle Kommune, som:
|
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Opholdet kan som udgangspunkt have varighed fra 10 dage til maksimalt tre måneder ud fra en konkret individuel vurdering af borgerens behov for indsatsen. |
Valg af leverandør |
Rehabiliteringsophold er ikke omfattet af lov om frit valg. |
Kompetencekrav til udfører |
Udføres som hovedregel af personale med sygeplejefaglig baggrund og evt. personale med social- og sundhedsfaglig baggrund med særlig kompetencer og erfaring på området. Der er sygeplejefaglig døgndækning på enheden. Der er ergoterapeuter og fysioterapeuter på enheden. |
Kvalitetsmål for indsatsen |
Borgeren kan forvente at:
|
Hvad koster indsatsen for borgeren? |
Der er egenbetaling på siddende transport til og fra det midlertidige ophold, når borgeren kommer fra eget hjem. Der er gratis transport til og fra det midlertidige ophold, når borgeren kommer fra eget hjem, hvis alle muligheder er udtømte. Borgeren skal selv betale:
|
Særlige forhold der gør sig gældende |
Der er midlertidige rehabiliteringspladser på Vejle Midtby og Plejecenter Sandbjerg. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens §84 og §79. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
Borgeres behov for vedligeholdende aktivitet af såvel fysiske som psykiske/ sociale færdigheder. Borgere og pårørendes behov for tryghed i hverdagen. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
At hjælpe borgeren til at opretholde og styrke mentale, sociale og fysiske færdigheder og dermed forlænge tiden i eget hjem. At tilbyde aflastning i dagtimerne til pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
Borgerne kan få støtte og hjælp af personalet til at klare hverdagen i dagopholdet, svarende til den visitation på personlig hjælp borgeren evt. har i forvejen. Vedligeholdende aktiviteter, hvor aktiviteterne tilpasses de behov, som borger, der kommer i dagcenteret, har. Der er tale om fysiske og psykosociale aktiviteter, der tager udgangspunkt i formålet med opholdet. Deltagelse i arrangementerne m.v. er frivillige. |
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere, der har brug for plejehjemsforebyggende tiltag. Borgere, der er fysisk/psykisk plejekrævende, hvis pårørende har behov for aflastning. Borgere, der er fysisk/psykisk plejekrævende, hvor tilbuddet kan forebygge social isolation. Borgere, der ikke bor i plejebolig. Borgere, der er i stand til at opholde sig og modtage et tilbud, der ligger uden for boligen. |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Genoptræning er en tidsbegrænset indsats. Indsatsen leveres på hverdage. |
Valg af leverandør |
Indsatsen kan leveres af kommunal leverandør eller i samarbejde med privat leverandør. |
Kompetencekrav til udfører |
Udføres som hovedprincip af personale med social- og sundhedsfaglig baggrund. Hvis Vejle Kommune ikke kan rekruttere uddannet personale til stillingen, ansættes ufaglært personale tidsbegrænset, hvorefter der tilstræbes hurtigst muligt at ansætte en faglært til stillingen. Der er mulighed for tilkald af sygeplejersker og terapeuter. |
Kvalitetsmål for indsatsen |
Borgeren kan forvente at:
|
Hvad koster indsatsen for borgeren? |
Opholdet er gratis. Der skal betales for forplejning. Der er normalt deltagerbetaling ved arrangementer, underholdning, udflugter mv., hvor deltagelse er frivillig. |
Særlige forhold der gør sig gældende |
Kørsel kan bevilliges med delvis egenbetaling ifølge godkendt kvalitetsstandard på kørsel. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens §§ 79, 83a, 83, 85, 86, 87, 89, 108 og 151. Sundhedslovens § 138. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
Borgerens behov for hjælp og aktiviteter i hverdagen. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
At hjælpen efter indflytning i en plejebolig fortsat er at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten. Hjælpen bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. At sikre ensartet serviceniveau og sikker drift i alle plejeboliger, uanset boligtype og størrelse i Vejle Kommune. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
I en plejebolig er der inden for kommunens serviceniveau mulighed for at:
Hjælpens omfang aftales ved indflytningen og kan ændres i takt med, at borgerens behov ændres. Desuden holdes fællesarealer rengjorte og vedligeholdt. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? |
Ledsagelse til aftaler ud af huset udover til sundhedsvæsenet (se indsatsbeskrivelse for ledsagelse). Oprydning efter gæster. |
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere, der ud fra en helhedsvurdering visiteres til en plejebolig efter følgende kriterier:
|
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
|
Valg af leverandør |
Vejle Kommune eller leverandører godkendt af Vejle Kommune. |
Kompetencekrav til udfører | Udføres som hovedprincip af personale med social- og sundhedsfaglig baggrund. Hvis Vejle Kommune ikke kan rekruttere uddannet personale til stillingen, ansættes ufaglært personale tidsbegrænset, hvorefter der tilstræbes hurtigst mulig at ansætte en faglært til stillingen. Der er mulighed for tilkald af sygeplejersker og terapeuter. |
Kvalitetsmål for indsatsen |
Hjælpen aftales og sættes i gang efter aftale med borgeren og eventuelle pårørende. Leverandøren kan ikke aflyse hjælpen. Borgeren kan forvente at:
|
Hvad koster indsatsen for borgeren? | Der henvises til Vejle Kommunes takster på seniorområdet. |
Særlige forhold der gør sig gældende |
Ægtefælle, samlever eller registrerede partner kan flytte med i det omfang den tildelte bolig er egnet. Vælger ægtefælle, samlever eller registrerede partner, der ikke selv er berettiget til en plejebolig at flytte med på et plejecenter, udgør parret fortsat en husstand. En rask ægtefælle, der flytter med på plejecenter, har mulighed for at tilkalde personale og sygeplejefaglig kompetence, deltage i aktiviteter og modtage støtte til højtider. Den raske ægtefælle modtager ikke hjælp til rengøring, tøjvask og personlig pleje, medmindre vedkommende selv er visiteret til det. Ægtefælle, samlever eller registrerede partner kan vælge at være med i den madordning, der er gældende for det pågældende sted. Betaling sker efter gældende takser. Det forventes, at ægtefælle, samlever eller registrerede partner indgår i løsningen af almindelige daglige gøremål og andre aktiviteter, der deltages i. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens § 83. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
At sikre at borgere på plejecentre tilbydes måltider døgnet rundt. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
At borgeren tilbydes varieret og ernæringsrigtig kost døgnet rundt. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
Maden produceres i et centralt køkken, og der er ingen borgerrettede aktiviteter i forbindelse med den direkte madlavning. Borgerne inddrages i menuplanlægning, borddækning og afrydning i det omfang, de formår og ønsker. Maden serveres i hjemlige omgivelser på plejecenteret, enten på fællesarealerne eller i egen lejlighed. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? | Servering og oprydning efter gæster. |
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere på plejecentre. Gæster kan købe mad til gældende takster mod forudgående bestilling. |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Døgnkost til borgerne inkl. alle former for diætkost, herunder sondemad eller lægeordineret proteindrik. Det forudsættes, at borgeren modtager tilskuddet til lægeordineret ernæringspræparater. Er der specielle ønsker som portionsstørrelse, konsistens, indhold eller andet, er der mulighed for, at borgeren i samarbejde med medarbejderne og produktionskøkkenet tilrettelægger en individuel kost. Der serveres et varieret udbud af mad i det daglige. Der gøres noget særligt ud af højtider - traditionsmæssig mad og hygge. Opvask efter måltiderne. |
Valg af leverandør |
Der er ikke mulighed for frit at vælge leverandør på et plejecenter. Maden leveres af produktionskøkkenet tilknyttet centeret. |
Kompetencekrav til udfører | Udføres som hovedprincip af kostfagligt personale (i et produktionskøkken), men servering m.m. udføres af social- og sundhedsfagligt personale på selve plejecentret. Personalet har kompetence svarende til levnedsmiddelstyrelsens vejledning om hygiejne. |
Kvalitetsmål for indsatsen |
Borgeren kan forvente at:
|
Hvad koster indsatsen for borgeren? |
Priserne til borgerne på plejecentret reguleres én gang årligt og godkendes af byrådet. Borgere kan kun framelde måltider for en hel dag eller flere og får i den forbindelse refunderet prisen på de frameldte dage. |
Særlige forhold der gør sig gældende |
Arbejdet skal udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt ud fra arbejdsmiljøloven. Medarbejderen skal have kendskab til bekendtgørelsen om levnedsmiddelhygiejne og egenkontrol. Ønsker borgeren at modtage mad fra produktionskøkkenet i forbindelse med private arrangementer, er dette muligt. Prisen fastsættes ud fra fuld omkostningsdækning. Hvis borgeren kun får sondemad, kan plejeboligen aftale med borgeren, at borgeren ikke betaler for døgnkost, men i stedet selv betaler for sondemaden. Hvis borgeren får dels sondemad, dels alm. kost/væske, kan plejeboligen aftale med borgeren, at borgeren betaler for døgnkost, men herefter ”overtager” køkkenet betaling for sondemaden. Tilskuddet fra sygesikringen fratrækkes af firmaet, selv om det er køkkenet, der betaler fakturaen, idet fakturaen er stilet til borgeren. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Lov om Social Service § 83. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
At sikre, at borgeren tilbydes måltider døgnet rundt. At borgeren får mulighed for aktiv deltagelse i menuplanlægning, borddækning og afrydning. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
Borgeren tilbydes varieret og ernæringsrigtig kost døgnet rundt. Formålet med hjælpen efter indflytning i en leve-bo-enhed er fortsat at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
Borgerne inddrages i menuplanlægning, borddækning og afrydning i det omfang, de formår og ønsker. Maden serveres i hjemlige omgivelser på plejecenteret, enten på fællesarealerne eller i egen lejlighed. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? |
Madlavning, oprydning og opvask i forbindelse med gæster. |
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere i plejeboliger, hvor der arbejdes ud fra leve-bo-miljøprincippet. |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Døgnkost til borgerne inkl. alle former for diætkost, herunder sondemad eller lægeordineret proteindrik. Det forudsættes, at borgeren modtager tilskuddet til lægeordineret ernæringspræparater. Er der specielle ønsker som portionsstørrelse, konsistens, indhold eller andet, er der mulighed for, at borgeren i samarbejde med medarbejderne tilrettelægger en individuel kost. Der serveres et varieret udbud af mad i det daglige. Der gøres noget særligt ud af højtider - traditionsmæssig mad og hygge. Opvask efter måltiderne. |
Valg af leverandør |
Der er ikke mulighed for frit at vælge leverandør i en leve-bo enhed. Maden produceres af de medarbejdere, der er tilknyttet bo-enheden. |
Kompetencekrav til udfører | Udføres som hovedprincip af personale med social- og sundhedsfaglig baggrund. Hvis Vejle Kommune ikke kan rekruttere uddannet personale til stillingen, ansættes ufaglært personale tidsbegrænset, hvorefter der tilstræbes at ansætte faglært til stillingen hurtigst muligt. Personalet har kompetencer svarende til levnedsmiddelstyrelsens vejledning om hygiejne. |
Kvalitetsmål for indsatsen |
Borgeren kan forvente at:
|
Hvad koster indsatsen for borgeren? |
Priserne i leve-bo-miljøerne reguleres én gang årligt og godkendes af byrådet. Borgere kan kun framelde måltider for en hel dag eller flere og får i den forbindelse refunderet prisen på de frameldte dage. Der henvises til ”Vejledende rammer til implementering i det enkelte Leve bo miljø”. |
Særlige forhold der gør sig gældende |
Arbejdet skal udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt ud fra arbejdsmiljøloven. Medarbejderen skal have kendskab til bekendtgørelsen om levnedsmiddelhygiejne og egenkontrol. Leve-bo-enheden er selvtilrettelæggende i forhold til menuplan, indkøb og udførelse. Hvis borgeren kun får sondemad, kan leve-bo-enheden aftale med borgeren, at borgeren ikke betaler for døgnkost, men i stedet selv betaler for sondemaden. Hvis borgeren får dels sondemad, dels alm. kost/væske, kan leve-bo-enheden aftale med borgeren, at borgeren betaler for døgnkost, men herefter ”overtager” leve-bo-enheden betaling for sondemaden. Tilskuddet fra sygesikringen fratrækkes af firmaet, selv om det er køkkenet, der betaler fakturaen, idet fakturaen er stilet til borgeren. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens § 97. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
At borger, der ikke kan færdes alene på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, har mulighed for at deltage i aktiviteter uden for hjemmet. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
At borger ledsages til selvvalgte og planlagte fritidsaktiviteter uden for hjemmet. At fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten. Indsatsen bør have som primært mål at gøre borgeren i stand til at klare sig selv uden altid at skulle være afhængig af hjælp fra familie og venner. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
Selvvalgte og planlagte fritidsaktiviteter uden for hjemmet (sport, koncerter, gåture m.m.). Ledsageren kan:
Ledsagerordningen skal supplere Servicelovens øvrige ydelser, men ikke erstatte dem og omfatter f.eks. ikke praktisk og personlig hjælp i hjemmet. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? |
|
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere, som på grund af betydeligt og varigt nedsat psykisk eller fysisk funktionsevne ikke kan færdes alene. Forud for bevilling skal borgerens funktionsevne være afdækket, og det skal vurderes, om der er udviklingspotentiale, og om en træningsindsats helt eller delvist kan gøre borgeren i stand til selv at udføre opgaven. Afprøvning af aktivitet kan forekomme, og der er fokus på hjælpemidler. |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Hjælp til ledsagelse ydes på alle ugens dage. Borgeren planlægger, tilrettelægger og laver aftaler med ledsageren. Indsatsen er tidsbegrænset til 15 timer om måneden. Ledsagerordning er omfattet af Arbejdsmiljølovgivningen. |
Valg af leverandør |
Der er mulighed for frit at vælge en ledsager. Nære pårørende, samlever og ægtefælle kan ikke ansættes som ledsager. Hvis borger selv udpeger en ledsager, er det Center for Social Rehabilitering, der godkender og ansætter den udpegede person. |
Kompetencekrav til udfører |
Der er ingen kompetencekrav til ledsageren. Det vil sige, at behov for ledsagelse bør ikke kræve en særlig indsigt, kvalifikation eller træning af ledsageren. |
Kvalitetsmål for indsatsen |
Borgeren kan forvente at:
|
Hvad koster indsatsen for borgeren? |
Indsatsen er gratis. Det er muligt for borgeren at søge om et årligt fastsat beløb til dækning af ledsagerudgifter. Taksten er fastsat af ministeriet/Byrådet. |
Særlige forhold der gør sig gældende |
Ordningen omfatter ikke personer med nedsat funktionsevne som følge af sindslidelse, sociale årsager eller ensomhed. Der skal indgå i vurdering af ledsagerordning, om der i forvejen ydes individuel ledsagelse som led i det samlede tilbud, der ydes til den pågældende efter Servicelovens § 83, § 85, § 107 og § 108. Der, hvor borgeren ikke er omfattet af kørselsordning, er kørsel omfattet af egenbetaling. Borger, der er visiteret til 15 timers ledsagelse ved det fyldte 67. år, bevarer denne ret efter det 67. år. Der følges løbende op på indsatsen. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Lov om Social Service § 98. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
Byrådet skal i fornødent omfang tilbyde hjælp i form af en særlig kontaktperson til personer, der er døvblinde. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
Formålet med kontaktpersonordningen er at give borgere over 18 år, der er funktionelt døvblinde, mulighed for at få en særlig form for hjælp, der kan være med til at bryde borgerens isolation og bidrage til, at borgeren kan leve så normalt som muligt på trods af det svære kommunikationshandicap og ledsagebehov. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
Kontaktpersonen besøger den døvblinde i hjemmet og er dennes bindeled til omgivelserne. Kontaktpersonen kan sammen med borger løse en række opgaver herunder:
|
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? |
Almindelig praktisk bistand i hjemmet hører ikke med til de funktioner, kontaktpersonen skal udføre. Personlig pleje er heller ikke en del af ordningen. Kontaktpersonen skal ikke fungere som besøgsven eller netværk. § 98 indsatser må ikke erstatte § 83 indsatser. |
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere, som er vurderet funktionelt døvblinde, og som følge af kombinationen af et alvorligt syns- og høretab har store problemer med kommunikation og med at færdes i omgivelserne, har ret til i nødvendigt omfang at få hjælp af en særlig kontaktperson. Kontaktpersonordningen kan ydes til borgere over 18 år. Der er løbende fokus på det alderssvarende funktionsniveau og behov. Der er ingen øvre aldersgrænse. |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Omfanget af de bevilligede timer er altid baseret på en konkret individuel vurdering. Timerne udmåles som et fast ugentlig timetal og som puljetimer. I udmålingen skal timer til nødvendig løbende uddannelses- og kursusforløb til kontaktpersonen indgå. Faste ugentlige timer er til ugentlige aktiviteter, f.eks. indkøb, avislæsning og fritidsaktiviteter. Puljetimerne er til ikke planlagte situationer, f.eks. lægebesøg, foredrag, familiebesøg og skal aftales minimum 14 dage før aktiviteten. Det er ikke muligt at opspare timer til senere brug. I vurderingen af omfanget tages der udgangspunkt i borgerens samlede livssituation f.eks.:
I vurderingen skal hjælpemidler være afprøvet i det omfang, det er relevant og muligt. I vurderingen indgår også, om det er muligt at imødekomme borgerens behov andre steder, f.eks. frivillige, foreninger og diverse fællesskaber. Ved vurdering vil der blive taget stilling til, om støtten kan bevilliges via andre §§ i Serviceloven og anden lovgivning for ikke at kompenseres flere gange for samme behov. Hjælp til ledsagelse ydes på alle ugens dage. |
Valg af leverandør |
Vejle Kommune har et etableret samarbejde med Center for Døve, som varetager opgaven med at rekruttere kontaktpersoner. Vejle Kommune står for lønudbetalingen og den formelle ansættelse. |
Kompetencekrav til udfører | Skal kunne kommunikere med døvblinde. |
Kvalitetsmål for indsatsen |
Borgeren kan forvente at:
Vejle Kommunes mål er, at borgeren oplever, at:
|
Hvad koster indsatsen for borgeren? |
Indsatsen er gratis. Borgeren afholder sine egne udgifter til transport, entré, mad, drikkevarer og lignende i forbindelse med de aktiviteter, som borgeren deltager i sammen med kontaktpersonen. Vejle Kommune er ikke forpligtet til at betale kontaktpersonens udgifter til den bevilligede hverdagsaktivitet f.eks. betaling af entré til foredrag, arrangementer og aktiviteter. Kontaktpersonens indtag af mad og drikke dækkes af kontaktpersonen selv. Der kan søges ledsagerkort hos Danske Handicaporganisationer på https://handicap.dk/brugerservice/ledsagekort Det er Myndighedsafdelingen, Sundhedsfagligt team, der træffer afgørelser efter Servicelovens § 98. Dette sker på baggrund af vurdering fra Center for Døve, som Vejle Kommune har indgået kontrakt med. Det skal være veldokumenteret, at borger tilhører målgruppen for kontaktpersonordning, f.eks. i form af statuserklæring fra læge, ørelæge og øjenlæge. Ved ferie, weekendophold og døgnophold: Borgeren kan ansøge om hjælp til at få dækket kontaktpersonens udgifter til at deltage i aktiviteter, transport, ophold, ferie m.v., hvis kontaktpersonens tilstedeværelse skønnes nødvendig. Dog ikke hvis udgifterne kan dækkes på anden måde f.eks. gennem DSB-ledsagerkort eller andre typer af ledsagerkort. Kontaktpersonen kan deltage i ferierejser til udlandet, hvis det skønnes nødvendigt for at gennemføre ferien, jf. Socialministeriets bekendtgørelse nr. 1296 af 15. december 2011. Ved ansøgning om følgeudgifter vil det i hvert enkelt tilfælde blive vurderet, i hvilket omfang pleje- eller bistandstillægget skal indgå som betaling for udgiften. Det skal gøres for at sikre, at samme behov ikke bliver dækket to gange. Der kan ud fra en konkret individuel vurdering udbetales diæter til kontaktpersonen iht. Skats gældende regler og satser. |
Særlige forhold der gør sig gældende | De hjælpemidler, som borger vejledes i at anskaffe sig, er hjælpemidler, der kan købes i almindelig handel til en pris på under 500 kr. I særlige situationer kan der ydes støtte fra kommunen, hvis det samlede behov er over 500 kr. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens § 118. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
Pasning af både voksne og ældre, der har varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, herunder også demensramte. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
At ansætte en person, der ønsker at passe en nærtstående med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med en indgribende kronisk eller langvarig lidelse. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
Person, der varetager pasning som:
Der er en forventning om, at orlovstager opholder sig i den nærtståendes hjem eller bor så tæt på den nærtstående som muligt for at kunne varetage opgaverne i forbindelse med pasningsorloven. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? | Frihed/ferie under orloven efter aftale med Center for Social Rehabilitering. |
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Den nærtstående har betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Kronisk eller langvarig uhelbredelig lidelse
Alternativ til pasning i hjemmet er døgnophold uden for hjemmet, eller plejebehovet svarer til fuldtidsarbejde (37 timer). Der er enighed mellem parterne om etableringen af pasningsforholdet. Myndighedsafdelingen, Sundhedsfagligt Team vurderer, at der ikke er afgørende hensyn, der taler imod, at det er den pågældende person, der passer den nærtstående. Der skal udarbejdes arbejdspladsvurdering, inden pasningsordningen kan iværksættes. Hvis det skønnes, at den nærtstående ikke kan/vil udføre arbejdet arbejdsmiljømæssigt forsvarligt, er den nærtstående ikke berettiget til pasningsorlov. Tidsbegrænset periode som er aftalt på forhånd og i indtil seks måneder. Kan forlænges med tre måneder
Borgere, der skal passes, skal have folkeregisteradresse i Vejle Kommune. Ansøgning indgives i den kommune, hvor den nærtstående bor. Ansøger skal have tilknytning til arbejdsmarkedet, og pasningen skal være uforenelig med at passe et erhvervsarbejde. Det er en forudsætning, at den person, der skal varetage pasningen, og den nærtstående bor sammen, eller at parterne bor tæt på hinanden. |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Pasningsforholdet kan opretholdes efter faglig vurdering ved flere kortvarige indlæggelser på sygehus. Personen, der varetager pasningen, har pligt til at underrette kommunen om evt. ændringer. Der kan ydes én pasningsordning til ét sammenhængende sygdomsforløb eller handicap. |
Valg af leverandør |
Der er ikke valg af leverandør. Center for Social Rehabilitering varetager ansættelse og ansættelsesforhold. |
Kompetencekrav til orlovstager | Byrådet vurderer, om ansøger kan varetage opgaven. |
Kvalitetsmål for indsatsen |
|
Hvordan følges op på målene? |
Myndighedsafdelingens kvalitetsopfølgning Center for Social Rehabilitering |
Hvad koster indsatsen for borgeren? | Indsatsen er gratis. |
Særlige forhold der gør sig gældende |
Myndighedsafdelingen, Sundhedsfagligt Team, er opmærksomme på, at det er en stor opgave at passe en nærtstående. Myndighedsafdelingen, Sundhedsfagligt Team, skal vurdere om pasnings- og omsorgsopgaverne er så fysisk og psykisk belastende for den person, som skal varetage pasningsopgaven, at det ikke vurderes at være til gavn for hverken personen eller den nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom at etablere forholdet. Det skal være muligt og hensigtsmæssig at passe den nærtstående i hjemmet. Det skal vurderes, om der er behov for tekniske hjælpemidler, for at arbejdet kan udføres forsvarligt. Myndighedsafdelingen, Sundhedsfagligt Team, kan ansætte flere personer under samme pasningsordning, hvis de alle opfylder betingelserne for ansættelse. Der er dermed mulighed for, at flere personer kan dele et ansættelsesforhold efter denne bestemmelse. 118 er omfattet af bestemmelserne i bekendtgørelse om ydelser efter lov om social service under midlertidigt ophold i udlandet. En pasningsorlov kan dermed medtages f.eks. i forbindelse med behandling på sygehus i udlandet, kortvarigt genoptrænings- eller rekreationsophold. Ved behov for dette kontakt Myndighedsafdelingen, Sundhedsfagligt Team. Løn udbetales via Center for Social Rehabilitering. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Servicelovens §119. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
Plejevederlag til pasning af nærtstående døende i hjemmet. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
At passe nærtstående med alvorlig sygdom med forventning om kort levetid. At den døende har mulighed for at opfylde sit ønske om at modtage pleje i hjemmet. At få økonomisk kompensation, så orlovstager har mulighed for at hjælpe og støtte den døende. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
Orlovstager:
|
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? |
Der kan ikke afholdes ferie under plejevederlaget. Plejevederlag kan ikke udbetales, når den døende bor i plejebolig, plejehjem, hospice o.l. |
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Nærtstående til borgere, som er terminal registreret. Hvor der efter lægelig vurdering må anses, at hospitalsbehandling er udsigtsløs, og at prognosen er kort levetid ca. seks måneder. Den døende er plejekrævende. Den døende er indforstået med etablering af plejeforholdet. Orloven kan bevilliges på fuldtid eller deltid. Orloven kan deles mellem flere personer - samlet tid svarende til 1 arbejdsuge (37 timer). Ansøgning om plejevederlag skal indgives til den kommune, hvor plejeforholdet ønskes etableret. Plejen kan ske i den døendes hjem eller i orlovstagers hjem. Orlovstager skal afklare med arbejdsgiver, om det er orlov med eller uden løn. Orlovstager skal selv kontakte Center for Social Rehabilitering og oplyse, om plejevederlaget ønskes opretholdt i 14 dage efter dødsfaldet. |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Den døende er indforstået med etablering af plejeforholdet. Myndighedsafdelingen laver en individuel konkret vurdering for at afgøre, om orlovstager er berettiget til vederlag. Myndighedsafdelingen sikrer, at underskrift er afgivet efter den dødendes ønske/vilje. Der skal foreligge en terminalerklæring. At den døendes tilstand ikke nødvendiggør et ophold på sygehus, plejebolig, hospice eller lignende. Det skal være muligt og hensigtsmæssigt at pleje den døende i hjemmet. Orlovstager har pligt til at underrette kommunen om evt. ændringer i den døendes tilstand. |
Valg af leverandør |
Der er ikke valg af leverandør. Center for Social Rehabilitering er leverandør. |
Kompetencekrav til udfører | Byrådet vurderer om ansøger kan varetage opgaven. |
Kvalitetsmål for indsatsen |
|
Hvordan følges op på målene? |
Myndighedsafdelingens kvalitetsopfølgning Center for Social Rehabilitering |
Hvad koster indsatsen for borgeren? | Indsatsen er gratis. |
Særlige forhold der gør sig gældende |
Myndighedsafdelingen, Sundhedsfagligt Team, er opmærksomme på, at det er en stor opgave at passe den døende i hjemmet både fysisk og psykisk. Det skal være muligt og hensigtsmæssig at pleje den døende i hjemmet. Plejevederlag udbetales via Center for Social Rehabilitering. Når den døende bor i udlandet, kontaktes Myndighedsafdelingen, Sundhedsfagligt Team. Når Orlovstager bor i udlandet, og den døende i bor i Danmark, kontaktes Myndighedsafdelingen, Sundhedsfagligt Team. Ved § 122-bevilling på udgifter i forbindelse med terminal pleje kontakt Myndighedsafdelingen, Sundhedsfagligt Team. Det er ikke muligt at holde ferie under orloven. Det vil være muligt at holde pause i orloven, kontakt Myndighedsafdelingen Sundhedsfagligt Team eller Center for Social Rehabilitering. Orlovstager kan bevare retten til plejevederlag i op til 14 dage efter dødsfald i hjemmet. |
Hvad er indsatsens lovgrundlag? |
Lov om Social Service § 122. |
Hvilket behov dækker indsatsen? |
Hjælp til sygeplejeartikler og lignende til døende, der plejes i eget hjem eller hospice, hvis udgiften ikke kan dækkes på anden vis. |
Hvad er formålet med indsatsen? |
At sikre, at den døende, der plejes i eget hjem, ikke påføres udgifter, som de ikke ville have haft under en indlæggelse. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan indgå i indsatsen? |
Sondeernæring, proteindrik, sygeplejeartikler og palliativ fysioterapi. Særlige kosttilskud, vitaminer m.m. kræver særlig bevilling og lægefaglig udtalelse. Proteinberiget is og chokolade dækkes kun efter særlig bevilling og lægefaglig udtalelse. |
Hvilke aktiviteter/opgaver kan ikke indgå i indsatsen? |
Medicinudgifter er ikke omfattet. Hjælp hertil ydes efter Sundhedsloven. Bleer, kolber og kompressionsstrømper er ikke omfattet. Disse skal søges som § 112 hjælpemiddel. Sygeplejeartikler, der kan indkøbes via indkøbsaftale i distrikterne, dækkes ikke, bl.a. doseringsæsker, pilledeler, pilleknuser, spritswaps og handsker. Borgere, der bor i plejebolig, er ikke omfattet af §122 og §119. |
Hvem kan modtage indsatsen, og hvilke kriterier indgår for at tildele indsatsen? |
Borgere, der har en prognose på kort restlevetid. Dette er en lægefaglig vurdering, og der skal foreligge en terminalregistrering. Døende, som passes i hjemmet, og som har brug for sygeplejeartikler og lignende. |
Kriterier for levering af indsatsen og dens omfang |
Bevilling til brug hos leverandør, der sender regningen direkte til Vejle Kommune. |
Valg af leverandør |
Frit valg – regningen skal sendes via elektronisk faktura. |
Kompetencekrav til udfører | Ergoterapeut og fysioterapeut |
Kvalitetsmål for indsatsen |
At terminale borgere, der har et ønske om at blive plejet i eget hjem, ikke påføres udgifter til sygeplejeartikler og lignende, som de ikke ville have haft under indlæggelse på sygehuset. |
Hvad koster indsatsen for borgeren? | Ydelsen er gratis for borgeren. |
Særlige forhold der gør sig gældende | En døende med bopæl i udlandet kan have ret til hjælp til sygeplejeartikler og lignende, hvis den døende er omfattet af dansk lovgivning om social sikring. Udbetaling Danmark vejleder om, hvorvidt en person er omfattet af dansk lovgivning under ophold eller bopæl i EU, EØS og Schweiz. |