Hvad fremmer tryghed og mindsker ensomhed? Hvilken betydning har det for vores sundhedsadfærd? 1 lektion
Klasse
Ca. 20 min.
- Tag udgangspunkt i arbejdsarket: "Hvad giver tryghed" øvelse 1: Aflæs skemaet og læg op til en drøftelse af:
- Hvilke bud har klassen på, at der er flere 20-årige end 16-årige, der føler sig ensomme?
- Hvilke bud har klassen på, at der er flere piger end drenge, der føler sig ensomme?
- Hvordan tror I, der er en sammenhæng mellem ensomhed og sundhedsadfærd? Fx. alkoholindtag, rusmidler, rygning, usund kost, motion.
Læs mere om den nationale sundhedsprofil for unge 2011 på www.sst.dk eller CEFU's "Når det er svært at være ung i Danmark" Unges trivsel og mistrivsel i tal, 2010 www.cefu.dk
Øvelse
Ca. 20 min.
Tag udgangspunkt i arbejdsarket: "Hvad giver tryghed" øvelse 1: Aflæs skemaet og læg op til en drøftelse af:
- Hvilke bud har klassen på, at der er flere 20-årige end 16-årige, der føler sig ensomme?
- Hvilke bud har klassen på, at der er flere piger end drenge, der føler sig ensomme?
- Hvordan tror I, der er en sammenhæng mellem ensomhed og sundhedsadfærd? Fx. alkoholindtag, rusmidler, rygning, usund kost, motion.
Læs mere om den Nationale sundhedsprofil for unge 2011 på www.sst.dk eller CeFU's "Når det er svært at være ung i Danmark" Unges trivsel og mistrivsel i tal, 2010 - www.cefu.dk.
Øvelse
Ca. 25 min.
- Inddel i grupper med ca. fire-seks elever i hver gruppe.
- Tag udgangspunkt i arbejdsarket: "Hvad giver tryghed" øvelse 2:
- Sæt grupperne i gang med, at lave en brainstorm om, hvad tryghed er for dem.
- Saml op ved at spørge ind til det, grupperne har fundet frem til.
- Tag en fælles drøftelse af:
Hvilken indflydelse har du selv på at opnå de forskellige former for tryghed?
Hvilken betydning har folk omkring dig for, at du kan føle tryghed?
Hvad kan du selv gøre for at opnå tryghed, når du har brug for det?
Refleksion
Ca. 20 min.
- Skriv ordene "tolerance" og "diskrimination", "inklusion" og "eksklusion" samt "selvværd" og "selvtillid" på tavlen.
- Få eleverne til at definere og forklare ordene.
- Læg op til en snak om, hvad begreberne betyder for tryghed: Er der mon en sammenhæng med folks sundhedsadfærd? Hvilken?
Lektier
Tal med et familiemedlem, om de har haft en periode i deres liv, hvor de har følt sig ekskluderet af fællesskabet, og hvilken betydning det havde for deres tryghed og sundhedsadfærd.
Oplæg for klassen
Ca. min.
Eleverne udarbejder og præsenterer teambuildings-øvelser, som har til formål at give deltagerne tryghed og følelse af samhørighed.
Ekstern ressource
Ca. min.
Besøg af en socialrådgiver eller psykolog, der evt. er tilknyttet skolen, eller sundhedskonsulent fra Vejle Kommune, der kan erstatte dele/hele af modulet: