Søvn er et basalt behov for vores fysiske og mentale trivsel. Her kommer vi bl.a. ind på elevernes søvnvaner.
Klasse
Ca. 25 min.
Tag udgangspunkt i arbejdsark 19 "Sov godt" øvelse 1: Tal om faktaboksen "Søvn", og læg op til en snak om, hvad det betyder.
Sæt eleverne i gang med at udfylde et ugeskema, hvor de skriver, hvor mange timer, de har sovet den sidste uge.
Læg herefter op til en snak om:
- Hvor mange timers søvn er passende?
- Hvad betyder søvn for ens skolegang og fritidsliv?
Øvelse
Ca. 20 min.
Inddel eleverne i grupper med ca. fire i hver. Tag udgangspunkt i arbejdsark 19 "Sov godt" øvelse 2:
- Hvordan oplever eleverne søvnmangel?
- Hvilken betydning det har for deres fysiske og mentale funktion.
Hver elev sætter :-) ind på skemaet.
Klasse
Ca. 10 min.
Saml op ved at tage en snak om, hvilke oplevelser eleverne har med søvnmangel, og om der er noget, der går igen.
Individuel øvelse
Ca. 15 min.
Lad hver enkelt elev besvare arbejdsarket "Sov godt" øvelse 3:
Hvorfor sover du tilpas/ikke nok/for meget?
Eleverne udarbejder en lille folder, der forklarer livsstilens indflydelse på søvn.
Søg mere viden på www.netdoktor.dk
Lave 3 gode "sov-bedre-råd" til dig selv.
Klasse
Ca. 20 min.
Saml op ved at spørge:
- Hvad det betyder for uddannelsesstedet/virksomheder, at eleverne/medarbejdere er udhvilet?
- Hvilke problemer giver det, hvis eleverne/medarbejderen ikke er udhvilet?
- Hvad er klassens 5 gode soveråd. (Lav en opsamling på tavlen over de forslag, de enkelte elever har lavet).
Lektier
Få 8 timers søvn i nat! :-)
Ekstern ressource
Ca. 45 min.
Få besøg af en sundhedskonsulent, der fortæller om søvn. Kontakt Folkesundhed, Lars Ulrik, laru@vejle.dk eller Mette Skov Stoffer, mesto@vejle.dk
Arbejdsark
Sov bedre
Her arbejder eleverne med, hvad der påvirker deres søvn, og hvad de selv kan gøre for at få en god nats søvn.
2 lektioner.
Individuel øvelse
Ca. 10 min.
Tag udgangspunkt i arbejdsark 20: "Sov bedre" øvelse 1: Eleverne skal hver for sig udfylde skemaet og reflektere over, hvad der påvirker deres søvn.
Øvelse
Ca. 10 min.
Inddel eleverne i grupper på ca. fire.
Sæt dem i gang med at tale sammen om deres begrundelser for, hvad der påvirker søvnen positivt og negativt.
Oplæg for klassen
Ca. 5 min.
Saml op ved at bede grupperne fortælle om to vigtige pointer.
Klasse
Ca. 30 min.
Tag udgangspunkt i arbejdsarket: "Sov bedre" øvelse 2:
Skriv "En god nats søvn" på tavlen og læg op til, at I laver en brainstorm om, hvad der skal til.
Læg dernæst op til en drøftelse om:
Hvad står i vejen for, at det kan ske?
Hvorfor har eleverne evt. modstand på at gøre det, som virker godt for søvnen?
Klasse
Ca. 20 min.
Tag fat i de særlige søvnudfordringer ved natarbejde, tidligt morgenarbejde, lange rejsetider eller skæve arbejdstider.
Få eleverne til at diskutere:
- Hvilke konsekvenser har det for den enkelte?
- Hvordan kan det være, at samfundet er indrettet på denne måde?
- Burde der være en form for "kompensation" for folk med skæve arbejdstider?
Lektier
Se på dit soveværelse:
Fungerer det optimalt for en god nats søvn?
Oplæg for klassen
Ca. 45 min.
Eleverne udarbejder og præsenterer et forslag til en plan for, hvordan et dårligt søvnmønster kan blive brudt.
Eleverne tager udgangspunkt i en fiktiv person, beskriver personens udgangspunkt og hvilke relevante tiltag, der kunne være.
Ekstern ressource
Ca. 45 min.
Du kan få en sundhedskonsulent til at fortælle om søvn og lave øvelser med klassen.
Kontakt Folkesundhed
Arbejdsark
Arbejdsarket: "Sov bedre"
Relevante links
Gode råd om søvn http://www.netdoktor.dk/tema/soevn/gode_raad.htm
Råd om afspændingsteknikker http://www.netdoktor.dk/tema/soevn/afspaendingsteknik.htm
Læs om søvnbesvær http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/soevnbesvaer.htm