I dette modul kommer du ind på, hvad der giver et godt arbejdsmiljø og trivsel.

Øvelse gruppe

Øvelse

 

Ca. 10 min.

 

Inddel klassen i grupper på ca. seks elever i hver gruppe.  
Tag udgangspunkt i arbejdsark 17 "Ha det godt på job" øvelse 1

Sæt eleverne i gang med at lave en brainstorm over, hvad et godt arbejdsmiljø er.

Læs om arbejdsmiljø på www.arbejdsmiljoviden.dk

 

Klasse

Klasse

Ca. 15 min.

Saml op, ved at lave en stor brainstorm på tavlen og snak om det. Inddrag elevernes erfaringer fra forskellig job:  tjenerjob, at side ved kassen i Bilka, passe børn osv.

 

Klasse

Klasse

Ca. 10 min.

Tag udgangspunkt i arbejdsark 17 "Ha det godt på job" øvelse 2

Fortæl om psykisk arbejdsmiljø, og fremhæv de felter, I har på tavlen, der er relevante for psykisk arbejdsmiljø. Under dette punkt kan man komme ind på mobning.

Læs mere om dette emne hos Videncenter for Arbejdsmiljø.

Øvelse individuel

Individuel øvelse

Ca. 5 min.

Sæt eleverne i gang hver for sig med at udfylde felterne og give et bud på, hvad der giver god trivsel på en arbejdsplads.

 

Klasse

Klasse

Ca. 30 min.

Saml op, ved at få eleverne til at fortælle om og begrunde deres bud.

  • Er der er nogen, der har oplevet mobning på arbejdspladsen og hvad det gjorde ved dem?
  • Er der forskel på mobning på arbejdspladsen og mobning i skolen?

 

Klasse

Klasse

Ca. 5 min.

Tag udgangspunkt i arbejdsark 17 "Ha det godt på job" øvelse 3

Skriv de fire niveauer: Medarbejder, kolleger, nærmeste chef og virksomhedsledelse op på tavlen. Tal om, hvilke niveauer, der har ansvar for de temaer, I var inde på i den indledende brainstorm.

 

 

 

 

Øvelse gruppe

Øvelse

Ca. 15 min

Del eleverne op 4 og 4.

Hver elev i gruppen skal vælge en af rollerne. De skal overbevise de andre om, at det ikke er deres ansvarsområde at sikre god trivsel på arbejdspladsen, men ansvaret ligger ved de andre i gruppen.

 

Lektier

Lektier

Tænk på en arbejdsplads, hvor du har været, og prøv at komme i tanke om en dårlig episode, der kunne være undgået, hvis arbejdsmiljøet var bedre. 

Eleverne skal forberede et oplæg for klassen til næste gang. De skal tænke på:

  • Hvordan kunne deres oplevelse være undgået?
  • Hvor vil de hente hjælp? 
  • Hvad vil de gøre anderledes næste gang?

 

 

Oplæg for klassen

Oplæg for klassen

Ca. 45 min.

Eleverne præsenterer deres oplevelse og handleplan for, hvordan deres oplevelse kunne være undgået.

  • Hvad vil de gøre anderledes næste gang?
  • Hvor vil de hente hjælp? 

 

Ekstern ressource

Ekstern ressource

Ca. 45 min.

Besøg af en tillidsrepræsentant, en fagforeningskonsulent eller en arbejdsmiljøkonsulent.

Team forebyggelse og sundhedsfremme har kontakter, der kan underbygge dette emne.

Kontakt:

Lars Ulrik Projektmedarbejder Sundhedskonsulent
Send e-mail mobil 23 22 90 33
Arbejdsark
Sidst opdateret: