I dette modul kommer du ind på, hvad der giver et godt arbejdsmiljø og trivsel.
Øvelse
Ca. 10 min.
Inddel klassen i grupper på ca. seks elever i hver gruppe.
Tag udgangspunkt i arbejdsark 17 "Ha det godt på job" øvelse 1
Sæt eleverne i gang med at lave en brainstorm over, hvad et godt arbejdsmiljø er.
Læs om arbejdsmiljø på www.arbejdsmiljoviden.dk
Klasse
Ca. 15 min.
Saml op, ved at lave en stor brainstorm på tavlen og snak om det. Inddrag elevernes erfaringer fra forskellig job: tjenerjob, at side ved kassen i Bilka, passe børn osv.
Klasse
Ca. 10 min.
Tag udgangspunkt i arbejdsark 17 "Ha det godt på job" øvelse 2
Fortæl om psykisk arbejdsmiljø, og fremhæv de felter, I har på tavlen, der er relevante for psykisk arbejdsmiljø. Under dette punkt kan man komme ind på mobning.
Individuel øvelse
Ca. 5 min.
Sæt eleverne i gang hver for sig med at udfylde felterne og give et bud på, hvad der giver god trivsel på en arbejdsplads.
Klasse
Ca. 30 min.
Saml op, ved at få eleverne til at fortælle om og begrunde deres bud.
- Er der er nogen, der har oplevet mobning på arbejdspladsen og hvad det gjorde ved dem?
- Er der forskel på mobning på arbejdspladsen og mobning i skolen?
Klasse
Ca. 5 min.
Tag udgangspunkt i arbejdsark 17 "Ha det godt på job" øvelse 3
Skriv de fire niveauer: Medarbejder, kolleger, nærmeste chef og virksomhedsledelse op på tavlen. Tal om, hvilke niveauer, der har ansvar for de temaer, I var inde på i den indledende brainstorm.
Øvelse
Ca. 15 min
Del eleverne op 4 og 4.
Hver elev i gruppen skal vælge en af rollerne. De skal overbevise de andre om, at det ikke er deres ansvarsområde at sikre god trivsel på arbejdspladsen, men ansvaret ligger ved de andre i gruppen.
Lektier
Tænk på en arbejdsplads, hvor du har været, og prøv at komme i tanke om en dårlig episode, der kunne være undgået, hvis arbejdsmiljøet var bedre.
Eleverne skal forberede et oplæg for klassen til næste gang. De skal tænke på:
- Hvordan kunne deres oplevelse være undgået?
- Hvor vil de hente hjælp?
- Hvad vil de gøre anderledes næste gang?
Oplæg for klassen
Ca. 45 min.
Eleverne præsenterer deres oplevelse og handleplan for, hvordan deres oplevelse kunne være undgået.
- Hvad vil de gøre anderledes næste gang?
- Hvor vil de hente hjælp?
Ekstern ressource
Ca. 45 min.
Besøg af en tillidsrepræsentant, en fagforeningskonsulent eller en arbejdsmiljøkonsulent.
Team forebyggelse og sundhedsfremme har kontakter, der kan underbygge dette emne.