I dette afsnit skal der arbejdes med balancen mellem skole, job og fritid. 2 lektioner.
Klasse
Ca. 20 min.
- Fortæl om arbejdstidsregler og udfordringer for forskellige typer af jobs i forhold til at få arbejde og fritid til hænge sammen.
- Tag udgangspunkt i den branche eller den type jobs, som uddannelsen retter sig mod.
- Få eleverne til at forklare, hvad "balance mellem job, skole og fritid" betyder.
Læs om arbejdsmiljø på www.arbejdsmiljoviden.dk
Individuel øvelse
Ca. 25 min.
Tag udgangspunkt i arbejdsark 18: "Balance mellem job, skole og fritid" øvelse 1:
Sæt eleverne i gang med at fordele døgnets 24 timer i forhold til deres nuværende situation.
Fortsæt med arbejdsark 18: "Balance mellem job, skole og fritid" øvelse 2,:
Sæt eleverne i gang med at fordele døgnets 24 timer, som de forestiller sig, de fordeler sig, når de engang er færdiguddannede og er i arbejde.
Klasse
Ca. 30 min.
Læg op til en snak om:
- Hvilke forskelle er der mellem nu og fremtiden med dit drømmejob?
- Hvilke ændringer skal der ske?
- Hvordan vil det kunne lade sig gøre?
Klasse
Ca. 15 min.
Perspektiver til en drøftelse af overenskomstgivne rettigheder som arbejdstider, ferie, barsels- og forældreorlov.
Læg op til en snak om:
- Hvilken støtte giver samfundet til, at den enkelte kan få balance mellem job, skole og fritid?
- Hvor stort et ansvar har den enkelte selv for at få balance mellem job, skole og fritid?
Lektier
Snak med dine forældre om, hvordan de får arbejds- og familieliv til at hænge sammen. Lav en "lagkage" sammen med dem.
Prøv hvis det er muligt at snakke med dine bedsteforældre om, hvordan det var, da de var unge. Lav en "lagkage" sammen med dem.
Oplæg for klassen
Ca. 45 min.
Lav en tidslinje med udgangspunkt i generationernes "lagkager".
Hvordan har forholdene ændret sig gennem tiden?
Tage en snak om, hvordan eleverne tror deres forhold vil blive.
Ekstern ressource
Ca. 45 min.
Team Sundhedsfremme og forebyggelse har et bredt netværk, der kan understøtte dette emne.
Kontakt: