Her arbejder I med fordele og ulemper ved rygning, og hvordan man kan støtte hinanden til rygestop.
Klasse
Ca. 45 min.
Tag udgangspunkt i arbejdsark 16 "Kvit smøgerne" øvelse 1
Forklar rygestop-modellen. Beskriv de enkelte faser, involver eleverne og spørg:
Hvad skal der til for at komme fra en fase til den næste?
Kender I nogen, der har prøvet at stoppe og kan I genkende nogle af faserne?
Hvordan kan omgivelserne støtte?
Kilde: Prochaska & DiClemente.
Øvelse
Gruppeøvelse 30 min.
Inddel eleverne i grupper og sæt dem i gang med arbejdsark 16: "Kvit smøgerne" øvelse 2. Lav lyn-interview med gruppemedlemmer eller gå ud til rygerne på skolen. Udfyld skemaet med fordele og ulemper.
Klasse
Saml op ved at få grupperne til at præsentere deres bud.
Lav en fælles liste på tavlen med fordele og ulemper.
Find på gode ideer til en røgfri pause og samvær uden røg. Hvad kan man lave i stedet for at ryge?
Saml alle elevernes bud og skriv dem på tavlen.
Lektier
Eleverne deles i to grupper.
Det ene hold udarbejder og fremlægger et forslag til en kampagne for unge, der skal stoppe med at ryge. Medtag gerne eksempler på, hvordan omgivelserne, familie og venner kan være en støtte.
Det andet hold skal lave en kampagne for unge, der skal forebygge rygestart.
Oplæg for klassen
Ca. 45 min.
Giv hvert hold 15 minutter til at fremlægge sin kampagne. Brug derefter 10 minutter, hvor det andet hold stiller spørgsmål til kampagnen.
Ekstern ressource
Ca. 40 min.
Besøg af rygestopinstruktør, der kan fortælle om rygestop. Besøget kan erstatte eller supplere denne lektionsplan. Hvis besøget varer 90 minutter, kan denne lektionsplan slås sammen med lektionsplanen: "Hvordan skader rygning kroppen?".
Kontakt rygestopinstruktør:
Arbejdsark:
Arbejdsarket: "Kvit smøgerne"
Relevante links: