Her kommer vi ind på konsekvenserne for en stofmisbruger, og hvordan eleverne kan støtte en ven, der har et misbrug.

Opgave

Ca. 20 min.

Del klassen op i 3 grupper:

Hver gruppe skal se én af følgende film:

Film - Sådan blev jeg misbruger

Film - Vejen ud af misbrug

Film - Fra umulig til mulig

Gruppen skal forberede et oplæg. Her skal de snakke om:

  • Hvordan begyndte glidebanen?
  • Nævn 3 årsager til, at personen "måtte" bruge stoffer.
  • Hvorfor er det ødelæggende for ens liv, at man er på stoffer?
  • Hvad nævnes som årsager til, at det lykkedes at komme ud af problemerne? 

Læs evt. mere på Sundhedsstyrelsens hjemmeside

Ca. 15 min.

Inddel eleverne i grupper med ca. fire elever i hver. Sæt grupperne i gang med at arbejde med arbejdsarket "Stoffer" øvelse 1
Grupperne skal finde på alternativer til stoffer, der kan dække nogenlunde samme behov, som man mener, at stoffer kan dække.

Oplæg klasse piktogram

Oplæg for klassen

Ca. 10 min.

Saml op ved at få grupperne til at fortælle om deres bedste bud på en anden mulighed.

Individuel øvelse piktogram

Individuel øvelse

Ca. 10 min.

Tag udgangspunkt i arbejdsarket: "Stoffer" øvelse 2

Lad eleverne hver for sig vurdere, hvilken hjælp, de ville anbefale til en god ven, som de tror har eller er på vej ind i et misbrug.

Individuel øvelse piktogram

Individuel øvelse

Ca. 15 min.

Se på din omgangskreds og tænk over, om der er nogen, der ser ud til, at de kunne få et stofmisbrug. Tænk over, om du kan hjælpe. 

Oplæg for klassen piktogram

Oplæg for klassen

Ca. 30 min.

Drøft på klassen, hvilke begrundelser eleverne har for deres anbefalinger.

Ekstern ressource piktogram

Ekstern ressource

Ca. 45-90 min.

Team sundhedsfremme og Forebyggelse har et bredt netværk, som kan understøtte dette emne.

 

Lars Ulrik Projektmedarbejder Sundhedskonsulent
Send e-mail mobil 23 22 90 33
Mette Stoffer Sundhedskonsulent
Send e-mail
Arbejdsark piktogram

Arbejdsark

Arbejdsarket: "Stoffer" 

 

Relevante links

link - netstof.dk

Sidst opdateret: