Her kommer vi ind på konsekvenserne for en stofmisbruger, og hvordan eleverne kan støtte en ven, der har et misbrug.
Opgave
Ca. 20 min.
Del klassen op i 3 grupper:
Hver gruppe skal se én af følgende film:
Film - Sådan blev jeg misbruger
Gruppen skal forberede et oplæg. Her skal de snakke om:
- Hvordan begyndte glidebanen?
- Nævn 3 årsager til, at personen "måtte" bruge stoffer.
- Hvorfor er det ødelæggende for ens liv, at man er på stoffer?
- Hvad nævnes som årsager til, at det lykkedes at komme ud af problemerne?
Ca. 15 min.
Inddel eleverne i grupper med ca. fire elever i hver. Sæt grupperne i gang med at arbejde med arbejdsarket "Stoffer" øvelse 1:
Grupperne skal finde på alternativer til stoffer, der kan dække nogenlunde samme behov, som man mener, at stoffer kan dække.
Oplæg for klassen
Ca. 10 min.
Saml op ved at få grupperne til at fortælle om deres bedste bud på en anden mulighed.
Individuel øvelse
Ca. 10 min.
Tag udgangspunkt i arbejdsarket: "Stoffer" øvelse 2
Lad eleverne hver for sig vurdere, hvilken hjælp, de ville anbefale til en god ven, som de tror har eller er på vej ind i et misbrug.
Individuel øvelse
Ca. 15 min.
Se på din omgangskreds og tænk over, om der er nogen, der ser ud til, at de kunne få et stofmisbrug. Tænk over, om du kan hjælpe.
Oplæg for klassen
Ca. 30 min.
Drøft på klassen, hvilke begrundelser eleverne har for deres anbefalinger.
Ekstern ressource
Ca. 45-90 min.
Team sundhedsfremme og Forebyggelse har et bredt netværk, som kan understøtte dette emne.