Hvor meget skal man bevæge sig, hvis man fx har spist en is og vil undgå at tage på af den? Prøv kaloriespillet og bliv klogere.

Klasse

Klasse

Kaloriespillet handler om, at lære eleverne hvor meget de skal bevæge sig for at indtage en given fødevare. De får forståelsen for, at hvis man spiser mere, end man forbrænder, tager man på i vægt. Og omvendt. 

I spillet udfører eleverne en række forskellige øvelser, som hver især giver penge i kaloriebanken. Pengene kan derefter bruges til at 'købe' forskellige fødevarer bagefter. Pengesedler kan udskrives i opgaveboksen herunder.

Eleverne går sammen med en kammerat, som de får ved tilfældig lodtrækning. De skal blive enige om hvilke øvelser, de vil lave, men må bruge pengene som de vil hver især.

 

Forberedelse

Forberedelse

Lav skilte med kcal-priser og portionsstørrelser af forskellige varer:

Skilte med kcal-priser:

  • Cola 250 kcal
  • Chokoladekiks 85 kcal
  • Vingummi 80 kcal
  • Rittersport 70 kcal
  • Vindruer 25 kcal
  • Gulerod 23 kcal
  • Agurk 15 kcal
  • Micro-popcorn 92 kcal
  • Chips 25 kcal
  • Popcorn på vand 12 kcal
  • 1 stk. tyggegummi 0 kcal

Ekstra: Kanelgiffel 105 kcal, flødebolle 90 kcal, Digestive 75 kcal

Portions-afmålinger af fødevarer:

  • ½ l cola
  • 1 stk. chokoladekiks
  • 28 g vingummi
  • 2 tern Ritter sport
  • 8 vindruer
  • 1 Gulerod
  • ¼ agurk
  • 20 g micro-popcorn
  • 7 g chips
  • 20 g popcorn på vand (se opskrift i opgaveboksen)

Ekstra:  1 stk. Kanelgiffel, Flødebolle, Digestive 

Kcal-penge kan printes fra opgaveboksen

 

Oplæg for klassen

Oplæg for klassen

Fortæl om de forskellige øvelser herunder, og vis hvad man kan købe for sine kcal-penge. Det kan skabe motivation til at blive ved.

Hver interval varer 2 minutter med samme øvelse. Derefter får børnene kcalpenge efter, hvad de har ydet, og de kan vælge en ny øvelse. Man bliver ved, så længe tiden tillader.

Når I er færdige med x antal intervaller, skal eleverne vælge/købe en madvare ad gangen, så der er mulighed for at alle kan få de mest populære varer. Her er det vigtigt at fortælle, at hvis man tager penge med hjem, er der mulighed for at få noget ekstra derhjemme (især når det er fredag), eller at man taber sig.

I hvert interval á 2 minutter forbrændes:

  • Trappe 40 kcal
  • Løb 20 kcal
  • Sjippe 20 kcal
  • Ned-at-sidde-op-at-stå/burpees 20 kcal
  • Gå 12 kcal
  • Stå op at læse 2 kcal
  • Sidde 0 kcal
Refleksion

Refleksion

Lad eleverne reflektere over, hvor meget de har bevæget sig, i forhold til, hvor mange kcal-penge, de har optjent. Det kan være en øjenåbner, at man skal bevæge sig rigtig meget for at kunne drikke fx bare én sodavand - hvis kalorieregnskabet skal gå op, så man ikke tager på.

Opgaver

Opgaver

Her finder du penge til kaloriespillet

Opskrift på popcorn på vand

2 spsk. vand, ½ tsk. salt og ca. 1 dl majskerner. I en glasskål med låg. 6-10 minutter ved fuld effekt.

 

Ekstern ressource

Ekstern ressource

Har du et spørgsmål?

Kontakt:

Sidst opdateret: