Her arbejder vi med det sociale samværs betydning for mad og måltider. 2 lektioner.
Klasse
Ca. 30 min.
Mad og drikke kan være et omdrejningspunkt for socialt samvær, men det er meget forskelligt, hvordan måltidet foregår. Tag udgangspunkt i arbejdsarket øvelse 1 "Hygge og mad".
Lad eleverne sætte kryds i skemaet.
Saml op ved at spørge:
- Hvordan foregår måltidet hjemme hos dig?
- Hvilken betydning har det for din appetit?
- Hvilken betydning har det for kvaliteten af den mad, du får og for dit humør?
Klasse
Ca. 15 min.
Tag udgangspunkt i øvelse 2 arbejdsarket: "Hygge og mad".
Tag udgangspunkt i den seneste familiefest.
Lad eleverne sidde hver for sig og skrive retter og drikkevarer ned på papiret omkring det tegnede spisebord.
Saml op ved at spørge:
Er der gjort noget særligt ud af det, og hvad betyder det for stemningen?
Øvelse
Ca. 15 min.
Inddel eleverne i grupper, sæt dem til at arbejde med øvelse 3 arbejdsarket: "Hygge og mad".
Sæt dem til at lave mindmaps ved at beskrive, hvad de indtager, når de er sammen med venner. Få dem til at sætte pris på, hvad det koster.
Klasse
Ca. 10 min.
Saml op ved at få en fælles snak i klassen om:
- Hvilken betydning har det, at I indtager det?
- Er der en billigere måde at opnå det samme på?
Ca. 10 min.
To og to forbereder eleverne en fest for vennerne, hvor der er ca. 100 kr. pr. person til mad og drikke.
Hvad byder I på?
Ca. 10 min.
Lad to grupper præsentere deres "fest".
Tag en snak om, hvordan det hænger sammen med, hvad eleverne har arbejdet med om kost indtil nu (energiindtag osv.).
Ekstern ressource
Ønsker klassen viden, inspiration eller oplæg om kost, er I velkomne til at kontakte sundhedskonsulent og diætist i Team Sundhedsfremme og Forebyggelse,