Eleverne tester deres kondition og puls. Det giver dem et konkret udgangspunkt for at diskutere god fysisk form. To lektioner.

Klasseundervisning

Klasse

Ca. 20 min.

Spørg eleverne og skriv på tavlen:

Klasseundervisning

Klasse

Ca. 25 min.

 

Diskutér med eleverne:

  • Hvordan holder du dig i form, når du går i skole?
  • Lærer du bedre, når du dyrker motion?
  • Er der uddannelser/fag, der ikke kræver, at du er i form? 
  • Hvordan holder folk med job sig i form?
  • Hvad betyder det for arbejdspladserne, når medarbejderne dyrker motion i arbejdstiden?

En undersøgelse viste, at tømreres kondital lå i den laveste tredjedel. Personer der har et kondital i den dårligst 3. del af skalaen har 30 % større risiko for at dø tidligere end middellevealderen. Adspurgt mente tømrerne, at når de bevægede sig på arbejdet, havde de ikke brug for at dyrke motion. Problemet var, at de aldrig fik deres puls op og derved ikke havde nogen stimuli at hjerte7lunge samarbejdet. Ved en indsats på seks uger flyttede de sig op på et middel kondital og havde derved fjernet den øgede risiko.

Klasseundervisning

Klasse

Ca. 45 min.

Sæt eleverne sammen 2 og 2:

Find dit kondital:

  • Mål hvilepuls og max puls og indtast tallene i puls-testen. Pulsen på halspulsåren, der sidder på tiggede om hals mellem hage og øre. Brug pege- og langfinger til ved måle. Det er muligt hos låne pulsure i Sundhedsafdelingen.

  • Diskuter: 1. Hvad kan du brug en pulsmåling til? 2. Hvor relevant er en test. En test er et øjebliksbillede. Den kan bruges til at sammenligne sig med anbefalinger fra sundhedsstyrelsen. En test kan bruges som en Baseline/ en status der danner grundlag for en indsats til at fastholde et niveau eller forbedre det.

  • Tag konditesten med i idræt og lav en Coopers test. Coopers test har fået lidt et dårligt ry. Basalt er der en måling på hvor langt du kan bevæge dig på 12 min. Herved får man igen en base line. Testen er nem at lave igen og derved kan man sammenligne den efter en målrette indsats. Den er OGSÅ en af de mere pålidelige metoder til at estimere kondital ved at sætte resultatet ind i et skema. Det dårlige ry er til dels kommet ved at Coopers test er blevet lavet om til en test med et meter krav i forhold til optagelse i forskellige sammenhænge og så bliver den hård.

"Topform" er meget mere end kondition. I 2021 arbejder vi på at få test/skemaer ind på siden med et bredere perspektiv.

Ekstern ressource

Ekstern ressource

Ca. 45 min.

En idrætslærer fra jeres egen skole eller en konsulent fra Sundhedsafdelingen kan instruere i pulsmåling og konditest.

Kontakt SPOR18

Vestre Engvej 51 A, 7100 Vejle
Sidst opdateret: