Eleverne får viden om, hvordan alkohol virker, og de reflekterer over, hvilken betydning, det har for deres adfærd. 2 lektioner.
Øvelse
Ca. 5 min.
- Tag udgangspunkt i arbejdsarket "Hvad sker der, når du er fuld?" øvelse 1.
- Lad eleverne besvare spørgsmålene to og to.
Øvelse
Ca. 15 min.
- Inddel klassen i 4 grupper og sæt dem i gang med arbejdsark øvelse 2 "Hvad sker der, når du er fuld?"
- Hver gruppe har ansvaret for hver deres felt og skriver eksempler ned.
Klasse
Ca.15 min.
Saml op ved at hver gruppe fremlægger deres sætninger.
Læg op til en snak om:
- Hvad det gør ved nattelivet, når folk er påvirket af alkohol?
- Hvad det gør ved undervisningen og skolelivet, når folk er påvirket af alkohol/har tømmermænd?
Klasse
Ca. 10 min.
Læg op til en fælles snak om:
- Hvorfor er alkohol så udbredt i Danmark?
- Hvad skal der til for at ændre druk-kulturen?
- Hvilke økonomiske interesser er der bag alkoholsalg og produktion?
Øvelse
Ca. 15 min.
- Del eleverne op dreng/dreng eller pige/pige.
- Bed parrene om at finde en alkoholreklame på nettet.
- Hvem henvender reklamen sig til?
- Hvilke virkemidler bruger de?
- Giver det jer lyst til at drikke? Hvorfor/hvorfor ikke?
Oplæg for klassen
Ca. 20 min.
- Vælg 4-6 par, som viser deres videoer og redegør for deres svar.
- Læg op til en fælles diskussion.
Ekstern ressource
Ca. 45 min.
Sundhedskonsulenterne i Team Sundhedsfremme og Forebyggelse kan henvise til relevante fagpersoner på alkoholområdet, som kan supplere emnet.
Sidst opdateret: