Boenhederne på Kong Gauers Gård

Et fællesskab mellem generationer og lokalsamfund

Kong Gauers Gård ligger ved siden af kirken i Gauerslund. Vi er ikke et traditionelt plejecenter, men et generationsfælleskab, hvor børn og ældre mødes. I tæt tilknytning til plejecentret ligger daginstitutionen med plads til børnehave- og vuggestuebørn, og midt i det hele – institutionens hjerte – ligger fællesarealet, hvor der blandt andet er en sal, hvor man se film og lave gymnastik, en sanse- og velværesalon og et pædagogisk køkken, hvor børn og ældre sammen kan lave mad.

Stedet danner ramme om hjertevarme, tryghed og forståelse, hvor hverdagslivet for børnene i daginstitutionen og beboerne på plejecentret går hånd i hånd. Vi arbejder efter Leve Bo-konceptet, hvor medbestemmelse og inddragelse i de daglige aktiviteter har vores største fokus. Vores engagerede pårørende og frivillige vil være en naturlig del af vores hverdag - et samarbejde, der er meget betydningsfuldt.

Borgerne fra lokalsamfundet inviteres også inden for på mange måder. Alle i Gauerslund kan for eksempel bruge legepladsen, løbestierne og søen og benytte fællesrummet til fællesspisning eller bio-aften. Desuden er der stisystemer, som forbinder Kong Gauers Gård med skolen og hallen.

I plejecenterdelen er der 76 lejligheder og tre aflastningsboliger fordelt på tre længer med to boenheder i hver.

Vi har følgende størrelse på lejlighederne:

  • Bolig A: 67 m2 
  • Bolig B: 73 m2
  • Bolig D: 77 m2 inkl. ekstra værelse

12 af boligerne er fleksible boliger med mulighed for at tilkøbe et ekstra værelse. 5 boliger er indrettet til bariatriske, og resten er handicapvenlige.

Kong Gauers Gård tilbyder også, at man kan bo sammen som ægtefolk. Lejlighederne, som ligger i boenhederne, byder blandt andet på et stort køkkenalrum, der foruden spisning, inviterer til aktivitet og samvær.

Det særlige ved Plejecenter Kong Gauers Gård

På Kong Gauers Gård har vi stort fokus på at give vores beboere en dejlig og tryg hverdag. Her bestemmer de selv tempoet og har medindflydelse på, hvordan deres dag skal være. Vi vægter meget generationsfællesskaberne, hvor ældre og børn mødes. I vores flotte centerbygning med fælleslokaler, motorikrum, danse-/sanserum, beautysalon og læserum, vil socialt samvær, motorisk udfoldelse og kreative sysler udfoldes. Naturen spiller en stor rolle i vores hverdag, hvor den levende natur er forbundet af stier, som bruges til gåture.

Når du flytter ind på Kong Gauers Gård

  • Indflytningssamtale

    Når du er flyttet ind på plejecentret, inviterer vi dig til en samtale, inden for 14 dage. Her kan vi lære hinanden at kende og aftale praktiske forhold om din hverdag. Du er meget velkommen til at medbringe din livshistorie. Du er velkommen til at tage din familie eller andre relevante med til samtalen.

  • Huskelisten

    Vi anbefaler, at du medbringer dette, når du flytter på plejecenter:

    • Eventuelle hjælpemidler
    • Vasketøjskurv med hjul 
    • Håndklæder efter behov til bad og almindelig pleje
    • Vaskeklude eller engangsvaskeklude,
    • Artikler til personlig pleje
    • Sengelinned efter behov
    • Opvaskebalje, opvaskebørste, opvaskemiddel og viskestykker de steder, hvor der er køkken i boligen
    • Affaldsspand • Kaffemaskine eller elkedel
    • Støvsuger (dog ikke, hvis du tilkøber rengøringsmidler)
    • Lamper og elpærer
    • Personlige ejendele
    • Radio og tv, pc eller anden relevant elektronik
    • Termometer helst et øretermometer
  • Indretning

    Når du flytter ind, laver vi en lovpligtig arbejdspladsvurdering (APV) af din bolig. Hvis du har brug for personlig hjælp, bruger hjælpemidler, f.eks. kørestol, lift eller rollator, eller du er dårligt gående, så er nedenstående gode råd vigtige:

    • Der må ikke være små løse tæpper eller løse ledninger, som du eller andre risikerer at falde over
    • Ønsker du at få tæpper på gulvene i din bolig, skal du være opmærksom på, at gangredskaber på hjul, kørestole og badestole er sværere at manøvrere på gulve med tæpper
    • Der anbefales tæpper med lav luv. Det kan være nødvendigt at fjerne tæpper for at kunne bruge hjælpemidler på hjul
    • Når du møblerer din nye bolig, vær da opmærksom på, at gangredskaber og kørestole kræver ekstra plads
    • Hvis du har behov for hjælp af medarbejderne til bad, påklædning eller ved flytning fra seng til kørestol, er der brug for ekstra friplads ved seng og i badeværelse
    • Er du dårligt seende, eller skal medarbejdere hjælpe dig, er det vigtigt, at der er gode lysforhold
  • Mad og drikke på Kong Gauers Gård

    Vi serverer lækker varieret mad med fokus på brug af de råvarer, der er i sæson. Vi gør meget ud af at variere maden, så dine behov dækkes. Vi har et bredt udvalg af både mad og drikkevarer. Maden er hjemmelavet og afspejler de skiftende årstider. Vi serverer traditionelle danske retter, men lader os også inspirere af tidens tendenser. God mad hænger sammen med livskvalitet. Vi lægger stor vægt på at fremhæve højtiderne, og vi tilbyder alle de traditionelle retter, der knytter sig til de forskellige højtider. Vi laver diætmad, f.eks. mad til borgere med diabetes og mad til dem, der har behov for tygge- og synkevenlig mad. Der tilbydes også vegetarisk mad.

  • Forsikring

    På boligen er der tegnet en brandforsikring. Plejecentrets forsikring dækker bygninger, men ikke dit eget inventar. Vi anbefaler, at du har en indbo- eller familieforsikring, der dækker dit indbo. Overvej også en ansvarsforsikring. Har du en ægtefælle, som ikke flytter på plejehjem, bør der evt. tegnes to indbo- eller familieforsikringer eller tillæg til den bestående, så han eller hun også er forsikret.

    Praktiske oplysninger: Bemærk, at plejecentret ikke har en forsikring som dækker f.eks. tøj, der vaskes forkert, billeder, der går i stykker, høreapparater, der forsvinder, mobiltelefoner eller pyntegenstande, der går i stykker.

    Af hensyn til brandsikkerheden bruger vi ikke levende lys på plejecentrets fællesarealer, men LED-lys. Vi anbefaler, at du som beboer også bruger LED-lys i stedet for levende lys.

  • Værdier

    Plejecentret påtager sig ikke ansvaret for værdier eller penge, som du opbevarer i din
    bolig. Plejecentret påtager sig heller ikke at opbevare værdier eller penge for dig.
    Vi deltager så vidt muligt ikke i administrationen af dine penge. Det anbefales, at regninger betales via banken eller betalingsservice.
    Der er arrangementer m.v. på plejecentret, hvor der skal betales kontant for at
    deltage. Hvis du har brug for hjælp til at administrere lommepenge, skal du og plejecentret have udfyldt en aftalekontrakt. Du skal medbringe en
    pengekasse med lås.

  • Medielicens og internet

    Du bestemmer selv udbyder af de forskellige medielicenser og internet. Du skal betale internet på samme vilkår, som da du boede i din tidligere bolig. DR og de mange andre public servicetilbud bliver nu finansieret via skattebetaling.

  • Rengøring

    Rengøring ydes individuelt efter serviceloven og vores kvalitetsstandarder. Det betyder, at du selv skal gøre dét, du kan. Vi arbejder rehabiliterende, og vil derfor inddrage dig i de opgaver, du mestrer. Personalet udfører ikke hovedrengøring og indvendig vinduespudsning. Du har frit leverandørvalg og hvor det er egenbetaling. Indvendig vinduespudsning betaler du selv til fri leverandør. Bor du i en plejebolig, har du mulighed for at tilkøbe en færdigpakke med rengøringsmidler.

    Pakken indeholder:

    • Støvsuger inkl. poser, mopper, midler til gulvvask, universalrengøring, karklude, gulvklude, toiletrens, toiletbørste, affaldsposer, køkkenrulle, toiletpapir
    • Vælger du at tilkøbe disse rengøringsmidler, betaler du et fast månedligt beløb. Beløbet opkræves via betalingsservice
    • Ønsker du ikke dette tilbud, skal du selv medbringe rengøringsmidler, som skal være ph-neutrale. Dette kan du få nærmere oplysninger om hos personalet.
  • Tøjvask

    Hvis du ikke selv kan vaske dit tøj, tilbyder vi hjælp til det. På plejecentret findes der fælles vaskemaskiner. Personalet vasker kun tøj i vaskemaskine. Vi anbefaler, at du sætter mærker i dit tøj med dit lejlighedsnummer.

Hjælpemidler

De hjælpemidler, du allerede har, skal du medbringe, dog ikke nødkald, da det findes i boligen på plejecentret. Almindeligt vedligehold af hjælpemidler, såsom nye dæk, slanger og justeringer, betaler du selv.

Medicin

Din egen læge er ansvarlig for din behandling. Vi anbefaler, at du får medicin leveret i afmålte mængder (dosisdispenseret) fra apoteket. Hvis der er behov for det, kan vi administrere din medicin. Det vil sige, at vi bestiller og doserer medicinen. Medicinen bliver leveret af apoteket i et aflåst medicinskab på plejecentret. Medicinregningerne betaler du over betalingsservice. Husk at give apoteket besked om evt. medlemskab af Sygeforsikring Danmark, hvis du skifter apotek ved indflytningen.

Omsorgstandplejen

Har du et vidtgående fysisk eller psykisk handicap og er du derfor ikke i stand til at benytte de almindelige tandplejetilbud, kan du måske gøre brug af omsorgstandplejen.

Brugerråd

På Kong Gauers Gård har vi en brugerbestyrelse, som blandt andet har følgende beføjelser:

  • Bestyrelsen har kompetence i forhold til de forhold, der ligger uden for det kommunale forsyningsansvar
  • Bestyrelsen kan for eksempel tage spørgsmål op om, den gode indflytning, pårørende i hverdagen, madretter, aktiviteter, indretning, højtider, projekter og andre ting
  • Bestyrelsen orienteres om den årlige tilsynsrapport med plejecenteret
  • Bestyrelsen kan bruges som sparringsorgan for ledelsen.

Tilsynsrapporter

Du kan her hente kommunale tilsynsrapporter for Plejecenter Kong Gauers Gård 

De kommunale årlige tilsyn er uanmeldte og foretages i henhold til Servicelovens § 151

 

Du kan her hente tilsynsrapporter fra Styrelsen for Patientsikkerhed for behandlingssteder og enheder på ældreområdet

Styrelsen for Patientsikkerhed fører det overordnede tilsyn med sundhedsforholdene og den sundhedsfaglige virksomhed på sundhedsområdet. Tilsynsrapporter er offentlige i 3 år. Efter 3 år slettes de. Tilsynene foretages i henhold til Sundhedslovens §  213   og Serviceloven §§ 150-150d

 

Sidst opdateret: