Hvis du eller dit barn skal have et pas eller forny dit pas, skal du først udfylde en digital blanket. Har du ikke MitID skal du bestille tid i Borgerservice og lave ansøgningen sammen med vores medarbejder.
Bestil tid
Du skal altid bestille tid i Borgerservice, inden du møder op. Møder du op uden tid, er det ikke sikkert vi kan betjene dig.
Udfyld digital blanket med MitID
Har du MitID skal du først udfylde den digitale pasblanket.
Du tage stilling til, om du vil have taget foto i Borgerservice eller om du har et med. Til sidst i blanketten bestiller du tid i Borgerservice til at færdiggøre dit pas. Vælger du Borgerservice i Børkop, Egtved, Give og Jelling, er der ingen tidsbestilling.
Skal du bestille pas til et barn?
Så husk at læse afsnittet "Pas til børn under 18 år"
Bestil tid til pas uden MitID
Har du ikke har MitID, skal du have lavet dit pas i Borgerservice. Enten skal du bestille tid i Borgerservice i Vejle (Skolegade 1) eller du kan møde op i Borgerservice i Børkop, Egtved, Give og Jelling.
I Borgerservice hjælper vores medarbejder med at udfylde ansøgningen.
Du kan enten få taget et pasbillede i Borgerservice eller medbringe et selv. Se længere nede på siden, hvad du skal medbringe.
Afhentning af pas
Du modtager besked, når dit pas er klar. Du skal ikke bestille tid, når du skal hente dit færdige pas, men bare registrere dig på skærmen lige indenfor hovedindgangen i administrationsbygningen i Skolegade 1 i Vejle.
Afhentning af pas i Børkop, Egtved, Give og Jelling
Når du har fået besked om, at dit pas er klar til afhentning, kan du kontakte Borgerservice på telefon 76 81 01 56 og lave en aftale om at hente dit pas i Borgerservice i Børkop, Egtved, Give og Jelling
Generelt om pas
Skal du bestille pas til et barn? Så husk også at se "Pas til børn under 18 år".
-
Behøver jeg bruge den digitale blanket?
Ja, hvis du har MitID, skal du først udfylde den digitale pasblanket, inden du bestiller tid i Borgerservice.
Har du ikke MitID, kan du udfylde blanketten i Borgerservice.
Du skal altid bestille tid på forhånd.
Bestil tid her -
Hvad skal jeg have med?
Du skal tage dit gamle pas med.
Hvis du ikke har et pas i forvejen, kan du i stedet medbringe en af følgende former for ID: kørekort, dåbsattest, navneattest eller fødselsattest/personattest.
Det er ikke nok med dit sundhedskort/sygesikringsbevis.
Du skal have et billede med, som opfylder reglerne for pasbilleder.
Du kan vælge at lade Borgerservice tage billedet, det koster 125 kr.
For børn gælder det dog, at de skal være store nok til at kunne sidde stille, mens vi tager billedet.
Bemærk, at der herudover gælder særlige regler for pas til børn. (se afsnittet "særligt om pas til børn under 18 år").
-
Hvad koster mit nye pas?
Priser:
0-11 år : 150 kr.
12-17 år: 181 kr.
18 år - Folkepensionsalder: 893 kr.
Fra folkepensionsalder: 381 kr.
Medbring dit gamle pas:
Når du skal have nyt pas, skal du medbringe det gamle.
Er dit pas blevet væk eller er passet blevet ødelagt stiger prisen til det dobbelte.
(Vedtaget af Folketinget den 26. januar 2021) -
Hvor lang tid går der, før jeg modtager mit nye pas?
Der går ca. 3 uger, fra du har bestilt dit nye pas, til du kan afhente det i Borgerservice.
-
Kan jeg få lavet pas andre steder end i Vejle?
Du kan også få lavet pas i Borgerservice i Børkop, Jelling, Egtved og Give. Her kan du også få taget billede.
Du kan også vælge at få lavet dit pas i en anden kommune, hvis du foretrækker det.
-
Kan jeg få et midlertidigt pas?
Du kan få et midlertidigt pas, hvis du ikke kan vente 3 uger på at få et nyt.
Er dit pas udløbet for mindre end 3 måneder siden, har vi mulighed for at forlænge det (dog kun en gang).
Men kom altid i god tid, og vær opmærksom på, at nogen lande ikke vil acceptere midlertidige pas og forlængede pas.
Derfor er det en god ide at undersøge det inden afrejse.
Læs andre landes pas og visumregler -
Jeg har mistet mit pas, hvad gør jeg?
Hvis dit pas er blevet stjålet: Du skal anmelde det til politiet, inden du kan søge om at få et nyt pas i Borgerservice.
Hvis dit pas er blevet væk:
Når du søger om nyt pas, skal du underskrive en erklæring i Borgerservice. Du skal her forklare, hvordan passet er blevet væk.
-
Skal mit barn have sit eget pas?
Ja, børn skal altid have deres eget pas, uanset alder.
-
Skal både barnet og forældrene møde personligt op i Borgerservice?
Det barn, som skal have et pas, skal altid møde op i Borgerservice.
Forældrene behøver ikke møde op, hvis de har indsendt en elektronisk blanket, eller hvis barnet har en underskrevet samtykkeerklæring med.
Hvis der er fælles forældremyndighed, skal erklæringen være underskrevet af begge forældre. Ellers kun af den, som har forældremyndigheden.
-
Hvordan giver vi samtykke til, at vores barn må få et pas?
Borgerservice kan ikke udstede passet (eller forlænge det) uden et skriftligt samtykke.
I kan give samtykke på tre måder:
1 - udfyld en digital blanket her på siden med MitID
eller
2 - mød op i Borgerservice sammen med barnet, og skriv under på ansøgningen.
eller
3 - underskriv en samtykkeerklæring, som barnet tager med i Borgerservice.
Hvis der er fælles forældremyndighed, skal begge forældre skrive under på ansøgningen eller samtykkeerklæringen. Ellers gælder det kun den, som har forældremyndigheden.
-
Hvad skal vi have med?
I skal tage barnets gamle pas med.
Hvis barnet ikke har et pas i forvejen, skal I have en dåbs-, navne- eller fødselsattest/personattest med samt barnets sundhedskort.
I skal ligeledes have et billede med, som opfylder reglerne for pasbilleder (eksternt link).
I kan også vælge at få taget billedet i Borgerservice, det koster 125 kr.
Bemærk, at barnet skal være stort nok til at kunne sidde stille, mens vi tager billedet.
Det kan herudover være nødvendigt med en underskreven samtykkeerklæring (se afsnittet "Hvordan giver vi samtykke til, at vores barn må få et pas?").
Kontakt Borgerservice - pas
Telefontid
- mandag - onsdag 8 - 15
- torsdag 8 - 17
- fredag 8 - 14
Fremmøde
- mandag - onsdag 10 - 15
- torsdag 8 - 17
- fredag 10 - 12
E-mail: borgerservice@vejle.dk
Brug Digital Post, hvis du sender personlige oplysninger.